Tilfredsstillende år for Anthon B Nilsen i 2016

Oslo, 18.04.17: Konsernets driftsinntekter økte med 5 prosent til 1 506 mill. kr (2015: 1 430 mill. kr). EBITDA i 2016 beløp seg til 212 mill. kr, mot 136 mill. kr året før. Driftsresultatet ble 118 mill. kr (2015: 47 mill. kr) og resultatet før skatt beløp seg til 60 mill. kr (2015: 15 mill. kr).

Den positive resultatutviklingen skyldes flere faktorer. Eiendomsvirksomheten viste solid resultatforbedring som følge av stabil drift og gode bidrag fra salg av utviklede eiendommer. For utdanningsvirksomheten var bildet blandet, men i sum var resultatet fra den ordinære driften på sammenlignbar basis noe svakere i 2016 enn året før. Årsresultatet fra utdanningsvirksomheten er imidlertid vesentlig bedre i 2016 sammenlignet med året før, noe som skyldes at det i 2015 ble gjort betydelige avsetninger for krav reist mot Westerdals Oslo ACT.

Utdanningsvirksomheten

Driftsinntektene i Anthon B Nilsen Utdanning AS beløp seg i 2016 til 1 265 mill. kr. Justert for kjøpte og solgte virksomheter, var dette en marginal nedgang sammenlignet med 2015. Også i 2016 ble resultatet fra virksomheten påvirket negativt av avsetninger for mulige økonomiske forpliktelser som følge av krav relatert til forhold ved den tidligere skolen Westerdals School of Communication. Blant viktige aktiviteter i 2016 står vedtaket om en ny strategi for videre utvikling samt signeringen av en intensjonsavtale om salg av Westerdals Oslo ACT, sentralt. Salget ble gjennomført pr. 31. mars 2017 for 85 mill. kr og kjøper var Høyskolen Kristiania – Ernst G Mortensen Stiftelse. Ansvaret for de økonomiske konsekvensene av tvister skolen er involvert i, overtas av ny eier.

Eiendomsvirksomheten

2016 ble et nytt, godt år for eiendomsvirksomheten. Driftsinntektene økte med knappe 10 prosent til 173 mill. kr og resultatet viste god fremgang. I Anthon B Nilsen-kvartalet i Oslo sentrum ble det gjennomført detaljplanlegging for rehabiliteringen av en eldre gård i Øvre Vollgate 9 og selskapet overtok også forvaltningen av Øvre Vollgate 13, en eiendom ervervet på slutten av 2015. Langs «den kreative aksen» ved Akerselva sluttførte Anthon B Nilsen Eiendom i samarbeid med OBOS Forretningsbygg et omfattende prosjekt med transformering av en eldre fabrikkeiendom i Chr. Krohgs gate 32 til skreddersydde lokaler for Westerdals Oslo ACT. I Lahaugmoen Næringspark var det betydelig utviklingsaktivitet med arbeid på tre logistikk- og lagerbygg på til sammen 50 000 kvm.

Handelsvirksomheten

Handelsvirksomheten i Anthon B Nilsen drives gjennom selskapet Anthon B Nilsen Scandinavia AS med hovedkontor på Tofte, Hurum. Selskapet er representert i Dubai og Qatar samt i Tyskland med kontor og lager. Selskapet driver handelsvirksomhet med fiberplater, forskalingsmaterialer og komposittbaserte terrassegulv og omsetningen i 2016 beløp seg til 67 mill. kr, noe som representerer en nedgang sammenlignet med foregående år.

Kontakter

For nærmere informasjon kontakt adm.dir. Peder Chr. Løvenskiold, telefon 908 60 783 eller kommunikasjonsdirektør Trond Andresen, telefon 91 19 05 19.

Om Anthon B Nilsen AS

Anthon B Nilsen AS
Rådhusgaten 27

Anthon B Nilsen AS er et privateid selskap med en 130 års lang historie fra virksomhet innenfor handel og industri. Selskapet har i dag to hovedsatsingsområder: Utvikling og drift av private skoler i Norge og Sverige samt utvikling og forvaltning av næringseiendom i Oslo-området. I tillegg driver selskapet handelsvirksomhet med forskalingsprodukter og andre bygningsmaterialer.

Anthon B Nilsen Utdanning driver 8utdanningsvirksomheter med totalt 13 varemerker innenfor segmentene yrkesutdanning, voksenopplæring og allmennutdanning i Norge og Sverige. Totalt sett har virksomheten hvert år mer enn 40 000 studenter og/eller kursdeltakere på heltids- eller deltidsstudier.

Anthon B Nilsen Eiendom er et eiendomsselskap som erverver og transformerer tomter og bygninger til lokaler som er formålstjenlige for dagens og morgendagens behov og bruker. Ferdig utviklede eiendommer selges til nye eiere, eller de inngår i selskapets egen portefølje for langsiktig forvaltning og drift. Selskapet har rundt 75 000 kvm i egen forvaltning og rundt 100 000 kvm utviklingspotensial.

Følg pressemeldinger fra Anthon B Nilsen AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anthon B Nilsen AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Anthon B Nilsen AS

Et av Nordens største eiendomsselskaper satser sammen med Anthon B Nilsen i Norge7.9.2020 09:00:00 CEST | Pressemelding

Et av Sveriges og Nordens største eiendomsselskap, børsnoterte Fastighets AB Balder, med Erik Selin som største eier, kjøper 50 prosent av Anthon B Nilsen Eiendom AS. Transaksjonen omfatter Anthon B Nilsen-konsernets samlede eiendomsportefølje med eiendommer i Oslo og på Lahaugmoen på tilsammen 60 000 kvm, samt en utviklingsportefølje på 170 000 kvm i Østlandsområdet. Markedsverdien av eiendommene som inngår i transaksjonen er nærmere NOK 3 milliarder.

God resultatutvikling i Anthon B Nilsen7.5.2018 11:44:21 CEST | Pressemelding

Hovedselskapene i Anthon B Nilsens portefølje av virksomheter viste gode resultater i 2017. Dette ga en positiv verdiutvikling for porteføljen. Anthon B Nilsens samlede driftsinntekter i 2017 beløp seg til kr 1 256 mill. Korrigert for gevinster og solgte virksomheter, var driftsinntektene 2,5 prosent lavere enn året før. Konsernets driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) utgjorde kr 172 mill., mot kr 212 mill. i 2016. Driftsresultatet (EBIT) ble kr 90 mill. mot kr 118 mill. i 2016. Resultatet før skatt ble kr 160 mill. sammenlignet med kr 60 mill. året før. Salg av heleide og deleide virksomheter bidro sterkt til den positive resultatutviklingen.

Anthon B Nilsen Utdanning skifter navn til Intendia Group1.12.2017 10:00:00 CET | Pressemelding

Etter nærmere tjue år med utvikling og drift av private undervisningsvirksomheter skifter Anthon B Nilsen Utdanning nå navn til Intendia Group. Navneskiftet gjenspeiler en tydelig endring av strategi som innebærer en ambisjon om å spille en større rolle innenfor arbeidsmarkedstrening og voksenopplæring både i og utenfor Norge. For å lykkes med en bredere skandinavisk satsing må virksomheten gis mulighet til å bygge sin egen identitet uavhengig av Anthon B Nilsens andre aktiviteter i Norge og med et navn som er anvendbart på flere språk.