Tilbake til Lofoten og Vesterålen. Avgjøres i Narvik

I 2019 kommer Arctic Race of Norway til å gå gjennom Lofoten og Vesterålen, før det hele skal avgjøres på siste etappe mellom Lødingen og Narvik.
Arctic Race of Norway går gjennom Lofoten og Vesterålen, før det hele avgjøres på siste etappe mellom Lødingen og Narvik.

Tilbake der det startet

Det var en fornøyd daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway som i dag presenterte etappene for neste års ritt under konferansen Agenda Nord-Norge i Svolvær sammen med statsminister Erna Solberg.

- Vi har gjennom de seks tidligere rittene beveget oss gjennom alle regioner i Nord-Norge. Overalt har vi blitt tatt godt imot, og rytterne har fått minner for livet med seg hjem. Nå er vi glade for å være tilbake der det hele startet i 2013, sier Dybdal.

TV-bilder verden rundt

I 2018 ble bildene fra sykkelrittet kringkastet til millioner av TV-seere i 190 land. Dybdal gleder seg til nok en gang å få muligheten til å vise frem Nord-Norge til et internasjonalt publikum.

- Vi har formidlet TV-bilder fra hele denne vakre landsdelen jorda rundt, men det er vel ikke til å stikke under en stol at Lofoten og Vesterålen har noe helt spesielt å by på. Vi gleder oss derfor til nok en gang å få vise verden den vakre naturen, og de flotte folkene som bor her, sier Dybdal.

Varierte etapper

Arctic Race of Norway 2019 går av stabelen fra 15. til 18. august, med følgende etapper:

• Første etappe starter i Å ytterst i Lofoten, går rundt Vestvågøy og avsluttes i Leknes (182,0 km).
  • Andre etappe starter i Henningsvær med målgang i Svolvær (168,5 km).
  • Tredje etappe starter i Sortland og går gjennom store deler av Vesterålen, før den avsluttes med en bratt stigning opp til Storheia i Melbu (176,5 km).
  • Fjerde og siste etappe går fra Lødingen, og Arctic Race of Norway 2019 vil bli avgjort i Narvik (166,5 km).

Tidligere verdensmester på sykkel, Thor Hushovd, har gode minner fra Lofoten. Han vant andre etappe der i 2013, og sa da at han aldri hadde syklet gjennom vakrere landskap. Hushovd mener de to første etappene favoriserer de beste spurterne, mens de beste klatrerne vil ha en fordel på de to siste.

- Selv om det blir en del stigninger på første etappe, vil det være gode muligheter for spurterne her. Andre etappe er relativt flat, så her vil de beste spurterne være klare favoritter. På tredje etappe skal rytterne opp flere bratte stigninger, ikke minst vil den siste strekningen opp til Storheia fra Melbu bli krevende. Fjerde etappe blir mer variert, og jeg tror det vil være et åpent race helt inn til mål i Narvik, sier Hushovd.

Støtter nordnorsk VM-kandidat

I følge daglig leder i Arctic Race of Norway er det ikke tilfeldig at rittet ender skal innom alpinanlegget i Narvik i 2019. I neste uke kan Nord-Norge og Narvik bli valgt som Norges kandidat til å arrangere VM i alpint i 2027 av styret i Norges Skiforbund.

- Arctic Race of Norway har blitt en suksess fordi hele Nord-Norge har stått bak og jobbet sammen. Nå står vi samlet bak Narvik som Nord-Norges og forhåpentligvis hele Norges kandidat til å arrangere VM i alpint, sier Dybdal.

Positive politikere

Ved siden av statsminister Erna Solberg deltok også fylkesrådsleder Tomas Nordvoll i Nordland på presentasjonen av Arctic Race of Norway 2019.

Fylkesrådslederen trekker spesielt frem ringvirkningene som skapes for næringslivet i Nord-Norge, og effekten av at store og små lokalsamfunn samler seg om å skape fremragende arrangementer.

- I dag har jeg æren av å representere hele Nord-Norge når jeg sier at Arctic Race of Norway er mye er enn et sykkelritt. Vi er selvsagt stolte av at vår landsdel kan være vertskap for et idrettsarrangement i internasjonal toppklasse, men Arctic Race of Norway har også blitt et viktig verktøy for utvikling av landsdelen

Fornyede samarbeidsavtaler

Arctic Race of Norway har inngått nye treårige samarbeidsavtaler med SpareBank 1 Nord-Norge og Telenor. Avtalen med Sparebanken Nord-Norge bidrar blant annet til at tusenvis av barn over hele Nord-Norge får delta i SNN Mini Arctic Race. Avtalen med Telenor bidrar til en oppgradering av 4G-nettet langs traseene, noe som sikrer optimale forhold for TV-produksjonen, og samtidig en varig forbedring av infrastrukturen i Nord-Norge for folk og bedrifter.

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

Storgata 11

Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.

Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.

Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway