Til Manchester med gull i sikte: Norske taekwondo-håp klare for VM

Neste uke er det duket for taekwondo-VM i Manchester. Stevnet arrangeres fra 14.-19. mai, og hele 975 utøvere fra 150 nasjoner deltar. Norges landslagstrener David Cook har nå tatt ut det norske laget, som snart setter kursen mot Manchester for å kjempe om VM-medaljer, prestisje og viktige kvalifiseringspoeng frem mot OL neste år.

Det norske landslaget i taekwondo. Fra venstre: John Asp, Eliza Frazier Haugen, Richard André Ordemann, Marie Magnus, Victor Asp, Randi Dyngeland. Foto: Eivor Eriksen.

Den norske troppen består av fem utøvere:

• Marie Magnus, Keum Gang Taekwondo Nesttun (-57 kg)
  • Randi Dyngeland, Keum Gang Taekwondo Nesttun (-67 kg)
  • Eliza Frazier Haugen, Tveita Taekwondo Klubb (-73 kg)
  • Victor Asp, Grorud Taekwondo Klubb (-74 kg)
  • Richard André Ordemann, Tøyen Taekwondo Klubb (-80 kg)

Stadig flere satser
Etter at taekwondo kom på OL-programmet, og turneringene Grand Prix og Grand Slam ble innført, har det internasjonale nivået blitt svært høyt. Stadig flere nasjoner satser på taekwondo som toppidrett. Kampen om VM-medaljer og rankingpoeng kommer dermed til å bli tøff.

– Det norske laget skal være godt forberedt til årets VM. Utøverne har samarbeidet tett med Olympiatoppen i VM-forberedelsene, og har også den siste tiden deltatt på en rekke treningssamlinger i Norge og i utlandet. Her har de trent med noen av de beste taekwondo-utøverne i verden, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Landslagsledelsen melder at de nylige treningsleirene har vært effektive og hatt ønsket effekt.

– I VM må man gå mange tøffe kamper for å nå finalen. Deretter skal man finne krefter og mental styrke for å vinne finalen. Treningen den siste tiden har vært lagt opp med akkurat dette i tankene, forklarer landslagstrener Cook.

Ti år siden sist
Richard Ordemann fra Tøyen Taekwondo Klubb er ranket på fjerdeplass i verden, og har medaljer fra EM. Marie Magnus og Randi Dyngeland fra Keum Gang Taekwondo Nesstun har også medaljer fra EM, mens Victor Asp fra Grorud Taekwondo Klubb har gjort det veldig bra i flere store åpne internasjonale mesterskap.

Selv om Norge har jobbet målrettet med taekwondo i lang tid er det internasjonale nivået så høyt at det er lenge siden vi tok medaljer i VM: Sist Norge vant medalje i taekwondo-VM var i Danmark i 2009. Her ble det bronse til Nikoline Kursar. Før dette har Nina og Mona Solheim også vunnet hver sin bronsemedalje.

Konkurransedager
Eliza Frazier Haugen skal gå innledende kamper onsdag 15. mai. Finalen i klassen er torsdag 16. mai.

Marie Magnus og Victor Asp skal gå innledende kamper fredag 17. mai. Finale i klassene er lørdag 18. mai.

Randi Dyngeland og Richard Ordemann skal gå innledende kamper lørdag 18. mai. Finaler i klassene er søndag 19. mai.

Live streaming
VM vil streames live på World Taekwondos nettsider. Blant annet skal det brukes et spesialutviklet 4D-kamera som viser 360 grader. Dette er det samme kameraet som blir brukt under Grand Slam-turneringen, og som også skal brukes under OL.

VM i Taekwondo 2019

Landslagstrener for Taekwondo David Cook

Richard Ordemann og Aaron Cook på trening før VM

Haby Niara og Marie Magnus på trening før VM