Til Kung fu-VM for fjerde gang

I dag reiser Kim Gibson til Kina for nok en gang å delta i VM i kung fu. Kim har totalt 4 EM-deltakelser og 3 VM- deltakelser, noe som gjør han til en av Norges mest erfarne kampsportutøvere på toppnivå.

Totalt skal mellom 2-3000 utøvere fra hele 80 nasjoner til Kina for å delta. Mesterskapet går av stabelen fra 9. til 11. november og Kim skal delta i 2 klasser i oppvisningsgrenen Taulo, nemlig håndform (her i stil fra Wudang- fjellene) og våpenform (her i 9-ring sabel fra sør-Kina).  Dette blir omvendt av hva han deltok i på forrige tradisjonelle kung fu-VM - da deltok han i håndform fra sør-Kina og våpenform fra Wudang-fjellene.

Våpen og hender

I håndform bruker man bare hendene i øvelsene, mens i våpenform bruker man forskjellige typer våpen som sverd, sabel, stokk eller spyd.

-Da man i disse stevnene får medalje etter prosentvis deltakelse, må målet være nok en medalje. Men medalje holder ikke for meg i år, nå er det verdensmester og gull som gjelder, sier Kim Gibson før avreise.

En av verdens største idretter

Wushu er en flere tusen år gammel kampsport og en av verdens største idretter, og vil trolig komme på OL-programmet i 2024.

-Norges Kamsportforbund satser på OL-idrettene og er stolte over å sende en så merittert utøver som Kim til VM, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Kampsportforbundet.

VM kan streames live her:

www.live.qq.com/10041600