Til felles kamp mot falske nyheter
Medietilsynet gjennomførte nylig en stor undersøkelse om kritisk medieforståelse i den norske befolkningen, der fire av ti ikke klarte å gjenkjenne en falsk nyhet. Dårligst stilt var det med de eldste; i gruppen 60 år og eldre avslørte bare halvparten at nyheten de ble eksponert for var falsk.
Felles kampanje mot falske nyheter
– Resultatene fra undersøkelsen viser at det er behov for å øke kunnskapen og bevisstheten i befolkningen, ikke minst blant de eldre. Det er noe av bakgrunnen for at vi nå setter i gang en kampanje mot falske nyheter, sier Velsand. Faktisk.no og Landslaget for lokalaviser (LLA) samarbeider med Medietilsynet om Kampanjen Stopp. Tenk. Sjekk.
– Falske nyheter er ofte forkledd som ekte nyheter, og distribueres gjennom nettsider som kan minne om ekte aviser. Dermed kan disse sakene være vanskelige å avsløre, sier redaktør Kristoffer Egeberg i Faktisk.no. Medietilsynet og Faktisk.no råder folk til å være skeptiske til utrolige eller fengende overskrifter. Et annet tips er å sjekke om du kjenner igjen nettstedet som publiserer saken, og om navnet på journalisten er oppgitt. Det kan også være lurt å undersøke om flere medier har den samme nyheten.
Opptatt av redaktørstyrte mediers betydning
Landslaget for lokalaviser (LLA) er opptatt av den viktige rollen lokalavisene har som troverdig informasjonsformidler, ikke minst i forbindelse med hendelser som valg.
– Våre aviser drives etter Redaktørplakaten og journalistiske prinsipper, og våre saker skal leserne kunne stole på. De redaktørstyrte avisene får en enda større betydning når falske nyheter og desinformasjon øker i omfang, sier generalsekretær Rune Hetland i LLA.
– Stopp opp, tenk deg og sjekk før du deler. På den måten kan hver og en av oss bidra til å hindre at falske nyheter spres videre, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom