Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.

Tieto Intelligent Wellbeing ble utviklet for å møte de mange behovene til helsevesenet og innen velferdssektoren, og fikk nylig CE-sertifisering for medisinsk utstyr. Denne datadrevne AI-plattformen er egnet for medisinsk forskning, grunnleggende og spesialiserte helsetjenester, samt at den bidrar til å gjøre helsepersonell mer datadrevne. Tjenesten gir også muligheter for å gjøre behandlinger mer individtilpassede og sikre bedre helse- og velferdstjenester gjennom en persons livsløp.

- Sertifiseringen åpener for økt bruk av Tieto Intelligent Wellbeing i helse- og velferdsektoren. Vi har bygget en datastyrt løsning som tilfredsstiller de ulike behovene til helsevesenet og velferdssektoren, fra medisinsk forskning helt til klinisk omsorg, sier Matti Ristimäki, leder for datastyrt virksomhet i Tieto.

Plattformen samler data fra flere informasjonssystemer til ett sted, strukturerer åpen tekstdata til maskinforståelig format og kjører avanserte maskinlæringsalgoritmer på toppen av det.

- Det nordiske helsevesenet er meget godt posisjonert for å utnytte data og mulighetene for bruk av kunstig intelligens. Et eksempel er at 100% av journaler digitaliseres i Finland, noe som representerer en stor, umiddelbar mulighet til å benytte kunstig intelligens for å forbedre helsetjenestene, fortsetter Ristimäki.

Sykehusdistriktet i Helsingfors og Uusimaa (HUS) er et av de største spesialiserte helseprosjektene i Europa, og er en ledende europeisk klinikk innen flere områder. Virksomheten tar sikte på å ha en global lederposisjon ved å utnytte helsedata for å forbedre operasjoner, pasientomsorg og medisinsk forskning. For å oppnå dette har Tieto og HUS i partnerskap bygget og implementert en såkalt "HUS datalake" drevet av Tieto Intelligent Wellbeing, som samler all data fra flere HUS-databaser og tilbyr moderne og mangfoldige verktøy for å tolke og benytte dataene. For eksempel har HUS’ dataanalyseteam og Helsinki Biobank aktivt benyttet brukt data fra starten av forskningsprogrammer. CE-sertifiseringen vil gjøre det mulig for HUS å utvide bruken av ulike datalag innen klinisk behandling. Nå kan store HUS-pasientdatasett tolkes med bruk av kunstig intelligens for å styrke det daglige arbeidet hos HUS-helsepersonell.

- Ved å utnytte de massive datasettene kan vi lage algoritmer som identifiserer risikoutsatte pasienter for ulike potensielle sykdommer og dessuten forutsi epidemier. Denne type løsninger vil gjøre behandlinger mer vellykkede og billigere, samtidig som de leverer stadig høyere kvalitet med tilpasset omsorg , forklarer Visa Honkanen, direktør for strategisk utviklingsavdeling ved HUS.

Sommeren 2018 vil HUS begynne å bruke datalag i HUS Comprehensive Cancer Center's Hematology Division innen både forskning og kliniske omgivelser. Denne utvidede bruken utvides til nye områder som akutt leukemi. På samme måte kan AI muligens brukes til å høste data for rask identifisering og diagnose av sjeldne sykdommer – før potensielle komplikasjoner oppstår.

Prosjektet "Fremtidens klasserom" tester ut ansiktsgjenkjenning ved svensk videregående skole15.1.2019 09:39:15Pressemelding

Hvordan kan AI og ny teknologi redusere lærernes administrative oppgaver i klasserommet? I et pilotprosjekt gjennomført av det nordiske programvare- og tjenesteselskapet Tieto i samarbeid med Anderstorp videregående skole i Skellefteå i Sverige, er det testet ut automatisk elevregistrering gjennom tagger, mobilapper og ansiktsgjenkjenning. Reaksjonene har vært positive, både fra elever og lærere.

Ny nordisk studie viser at etablerte selskaper fremmer digital transformasjon mer enn digitale start-ups15.11.2018 08:56:55Pressemelding

Tieto øker forpliktelsen til etisk bruk av AI17.10.2018 13:50:44Pressemelding