Tieto utvider olje- og gassenhetens globale fotavtrykk, åpner kontor i Rio de Janeiro, Brasil

Det nordiske IT-selskapet Tieto åpner nytt kontor i Rio de Janeiro, Brasil. Det nye kontoret skal betjene kunder innen olje og gass-segmentet og vil styrke Tietos nærvær i Amerika. Carlos Albano de Costa, som har sluttet seg til selskapet som salgssjef for Latin-Amerika, skal lede kontoret.

Tieto utvider selskapets voksende portefølje av avanserte løsninger og leveranser til oppstrømsvirksomheten i olje- og gassindustrien, og foretar strategiske oppkjøp for å øke sin leveranseportefølje. For tiden opererer olje og gassenheten fra 13 kontorer lokalisert i Australia, Canada, India, Malaysia, Nederland, Norge, Russland, Storbritannia og USA.

- Vi har en betydelig kundebase i Latin-Amerika, og denne etableringen bringer oss nærmere kundene. Dette styrker vår evne til å forstå lokale behov, trender og utvikling, noe som gjør oss i enda bedre stand til å betjene kundene, sier Aksel Hårstad, salgssjef for Tietos olje- og gassløsninger.

Tieto har tatt store skritt for å oppfylle vekstambisjonene for sin virksomhet innen olje og gass, og kjøpte tidligere i år Petrostreamz for å styrke posisjonen innen oppstrøm.

- Det skiftende energilandskapet i Latin-Amerika utfordrer olje- og gasselskapene til å se på måter å forbedre operasjonell effektivitet og optimalisering, og samtidig utvikle nye forretningsmodeller for å redusere CO2-fotavtrykket. Ved å tilby vår globale markedsportefølje innen Hydrocarbon Accounting, beslutningsstøtte, optimalisering og personell-logistikk, er vi godt posisjonert for å tilby økt nytte til våre eksisterende og potensielle kunder, sier Kaare Lunde, direktør for Tietos olje og gassenhet.

Carlos Albano de Costa er ansatt til å lede salgsorganisasjonen i regionen, og vil være ansvarlig for å vokse Tietos virksomhet i Sør-Amerika. Han har tidligere hatt flere salgs lederstillinger i Latin-Amerika, Afrika og Russland.

Ny nordisk studie viser at etablerte selskaper fremmer digital transformasjon mer enn digitale start-ups15.11.2018 08:56Pressemelding

Tieto øker forpliktelsen til etisk bruk av AI17.10.2018 13:50Pressemelding

Tieto slutter seg til den europeiske alliansen for kunstig intelligens (European AI Alliance) for å forme fremtidens AI9.10.2018 12:29Pressemelding

Tieto kunngjorde i dag at de, som et av de første nordiske selskapene, blir med i den europeiske alliansen for kunstig intelligens. Alliansen er et nyetablert forum hvor aktører som jobber med kunstig intelligens (AI) møtes med mål om å fremme Europas konkurranseevne innen forskning og utvikling innen AI og dens påvirkning på næringsliv og samfunn.