Tieto tilbyr skybaserte taletjenester til kunder i Norden

Tieto har tatt del i Microsofts partnerprogram for skybaserte taletjenester, inkludert Skype for Business. Partnerskapet innebærer at Tieto kan koble anrop fra telenettet til Microsoft Office 365-tjenester i Norden og gi kundene høyere produktivitet, betydelige kostnadsbesparelser og mer fleksible måter å arbeide på.

Tieto er en av de største tjenesteleverandørene av Skype for Business i Norden med 250 000 sluttbrukere i regionen. Ca 10 prosent av disse bruker i dag Skype-taletjenester for å koble på det offentlige telenettet. Med det utvidete partnerskapet kan Tieto tilby og distribuere Microsofts offentlige skybaserte taletjenester til kunder i hele Norden, inkludert teknisk implementering, feilsøking og kundeservice.

– Tieto og Microsoft har hatt et tett samarbeid i 20 år, og vi er svært fornøyde med å utvide vårt økosystem med det utvidede partnerskapet med Microsoft. Taletjenester basert på offentlige skytjenester vil endre bransjen globalt. Det pågår en omfattende endring i markedet, der programvare- og tjenesteleverandører i større grad tar på seg den rollen som teleoperatørene tradisjonelt har hatt. Overgangen til skyen er nøkkelen til mer effektive og fleksible arbeidsmåter som kan bidra til fornyelse av kundenes virksomhet, sier Christian Schøyen, leder for Tieto Norge.

Med selskapets omfattende erfaring som leverandør av kommunikasjons- og samhandlingsløsninger (Unified Communications) og som offisiell leverandør av Microsofts skytjenester, kan Tieto nå tilby taletjenester som del av en helhetlig løsning inkludert lisens, service og global leveransekapasitet.

– Mobilt og skybasert er nøkkelordene. Vi vil ta samtlige produkter inn i skyen og skybaserte taletjenester er et steg på veien. Tietos erfaring, kundenærhet og leveringskapasitet vil bidra til å utvikle hvordan våre nordiske kunder samarbeider og gjør forretninger, sier Sarita Kamppinen, Senior Business Development Manager i Microsoft.

De nye taletjenestene bygger på Microsoft Office 365 og er et tilskudd til Tietos stadig økende portefølje av digitaliserings- og skytjenester. Skytjenester utgjør det raskest voksende forretningsområdet i selskapet, som er den ledende leverandøren av skytjenester i Norden.

Drammen øker digitaliseringstakten for ny storkommune4.7.2018 09:06Pressemelding

Drammen blir Norges 7. største kommune i 2020, og har satt høye mål for utrulling av digitale innbyggertjenester i den nye storkommunen. Som et ledd i arbeidet har Drammen inngått avtale med Tieto om å innføre ny skybasert løsning for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkiv. Løsningen danner plattformen for å tilby bedre og flere digitale tjenester til innbyggerne, næringsliv og egne medarbeidere. Det er et uttalt mål at innbyggerne i kommunene skal få bedre innsyn, og medvirke mer i saksbehandlingen av egne saker.

Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering24.5.2018 11:04Pressemelding

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.