Tieto tilbyr skybaserte taletjenester til kunder i Norden

Tieto har tatt del i Microsofts partnerprogram for skybaserte taletjenester, inkludert Skype for Business. Partnerskapet innebærer at Tieto kan koble anrop fra telenettet til Microsoft Office 365-tjenester i Norden og gi kundene høyere produktivitet, betydelige kostnadsbesparelser og mer fleksible måter å arbeide på.

Tieto er en av de største tjenesteleverandørene av Skype for Business i Norden med 250 000 sluttbrukere i regionen. Ca 10 prosent av disse bruker i dag Skype-taletjenester for å koble på det offentlige telenettet. Med det utvidete partnerskapet kan Tieto tilby og distribuere Microsofts offentlige skybaserte taletjenester til kunder i hele Norden, inkludert teknisk implementering, feilsøking og kundeservice.

– Tieto og Microsoft har hatt et tett samarbeid i 20 år, og vi er svært fornøyde med å utvide vårt økosystem med det utvidede partnerskapet med Microsoft. Taletjenester basert på offentlige skytjenester vil endre bransjen globalt. Det pågår en omfattende endring i markedet, der programvare- og tjenesteleverandører i større grad tar på seg den rollen som teleoperatørene tradisjonelt har hatt. Overgangen til skyen er nøkkelen til mer effektive og fleksible arbeidsmåter som kan bidra til fornyelse av kundenes virksomhet, sier Christian Schøyen, leder for Tieto Norge.

Med selskapets omfattende erfaring som leverandør av kommunikasjons- og samhandlingsløsninger (Unified Communications) og som offisiell leverandør av Microsofts skytjenester, kan Tieto nå tilby taletjenester som del av en helhetlig løsning inkludert lisens, service og global leveransekapasitet.

– Mobilt og skybasert er nøkkelordene. Vi vil ta samtlige produkter inn i skyen og skybaserte taletjenester er et steg på veien. Tietos erfaring, kundenærhet og leveringskapasitet vil bidra til å utvikle hvordan våre nordiske kunder samarbeider og gjør forretninger, sier Sarita Kamppinen, Senior Business Development Manager i Microsoft.

De nye taletjenestene bygger på Microsoft Office 365 og er et tilskudd til Tietos stadig økende portefølje av digitaliserings- og skytjenester. Skytjenester utgjør det raskest voksende forretningsområdet i selskapet, som er den ledende leverandøren av skytjenester i Norden.

Kommunesamarbeid på Sunnmøre skal tilby bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole3.10.2017 10:20Pressemelding

Kommunesamarbeidet Sjustjerna har gått til anskaffelse av ny oppvekstløsning for seks av sine syv kommuner. Løsningen skal benyttes i barnehage, SFO og skole, og valget av løsning falt på Tieto Education. Ved å la Tieto levere smarte IT-tjenester frigjør Sjustjerna tid og ressurser til kjernevirksomheten. Ved effektivisering av prosesser, automatisering av tjenester og en åpen arkitektur, vil systemene være kostnadsbesparende for kommunen.