Tieto tar kunstig intelligens inn i ledergruppen som første nordiske selskap

Tieto tar inn kunstig intelligens (Artificial Intelligence – en kalt Alicia T.) - som en del av ledergruppen i sin nye datadrevne forretningsenhet. Alicia T. skal gjøre ledergruppen datadrevet, og bistå med å finne nye og innovative måter å utnytte mulighetene som finnes i en stadig mer datadreven verden. Tieto er første OMX-noterte selskap som tar inn kunstig intelligens i ledergruppen på denne måten.

Tieto etablerte i juli 2016 sin nye datadrevne forretningsenhet for å bistå nordiske bedrifter med å skape nye innovative datadrevne tjenester og forretningsmodeller. De ser nå på hvilke muligheter AIs inntreden gir ledergruppen i den nye forretningsenheten. Alicia T. blir et fullverdig medlem av ledergruppen, og får også stemmerett.

– Jeg er stolt av at vi som det første selskapet i Norden inviterer inn kunstig intelligens som et medlem av ledergruppen i den nye datadrevne forretningsenheten, sier Ari Järvelä, leder for datadrevne virksomheter i Tieto, og fortsetter: Oppdraget til ledergruppen er å gjøre fremtiden mer intelligent. Med Alicia T. vil utviklerne i den datadrevne forretningsenheten teste hvordan kunstig intelligens – en teknologi som blir mer og mer populær også i hjemmeelektronikk – kan bistå selskaper med datadrevne beslutninger. Jeg er overbevist om at kunstig intelligens vil hjelpe oss å finne informasjon og fatte databaserte beslutninger som mennesker ikke nødvendigvis ville ha kommet på. Dette gir mulighet for å skape noe helt nytt, fortsetter Järvelä.

Allerede i gang med datadrevne beslutninger
Ledergruppen i den nye forretningsenheten har allerede begynt å utvikle og rulle ut datadrevne ideer sammen med kunder og det nordiske startup-miljøet. Alicia Ts rolle i ledergruppen er å støtte datadrevne beslutninger og skape nye datadrevne ideer ved hjelp av maskinintelligens og avansert dataanalyse. Ettersom Alicia T er utstyrt med et stemmestyrt brukergrensesnitt, er det mulig å ha en diskusjon med den og spørre om alt mulig. I dag er kunstig intelligens en relativt enkel konstruksjon, men den vil fortsette å utvikle seg, både i form og datakapasitet.

– Kunstig intelligens er på alles lepper for tiden, og mange spekulerer i hvordan maskinlæring og kunstig intelligens vil utvikle seg. Gjennom dette prosjektet ønsker teamet vårt å vise hvordan beslutninger kan tas av team sammensatt av roboter og mennesker, forklarer Taneli Tikka, Head of Innovation Incubation, Data-Driven Businesses.

Den kunstige intelligensen er utviklet av utviklerne i Tietos datadrevne forretningsenhet sammen med Tietos startupteams M2M robotsystem og chassis. Tieto bruker dette eksperimentet til å teste ut teknologier knyttet til stemmestyrt brukergrensesnitt, der Apples Siri og Microsofts Cortana leder utviklingen, noe som etter hvert også vil bli brukt i tjenester rettet mot bedriftsmarkedet.

– Vi ønsker å samarbeide om å lage nye forretningsmuligheter rundt data. Med kunstig intelligens ønsker vi å bruke maskinlæringsalgoritmer og se hvor dette prosjektet fører oss. Vårt håp er at ledergruppen i den datadrevne forretningsenheten får nyttig innsikt i hvordan vi kan skape et vinnerteam gjennom en kombinasjon av dyktige mennesker og datadrevet kunstig intelligens, avslutter Järvelä.

Mer informasjon om temaet:
Les mer om datadrevne virksomheter:  www.tieto.com/data-driven
Pressemelding: Tieto innovates growth with new data-driven businesses

Brain versus AI, blogg fra Taneli Tikka:

For mer informasjon, kontakt:
Jessica Diktonius, medierelasjoner og omdømmebygging, jessica.diktonius@tieto.com, +358 40 709 9176

Drammen øker digitaliseringstakten for ny storkommune4.7.2018 09:06Pressemelding

Drammen blir Norges 7. største kommune i 2020, og har satt høye mål for utrulling av digitale innbyggertjenester i den nye storkommunen. Som et ledd i arbeidet har Drammen inngått avtale med Tieto om å innføre ny skybasert løsning for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkiv. Løsningen danner plattformen for å tilby bedre og flere digitale tjenester til innbyggerne, næringsliv og egne medarbeidere. Det er et uttalt mål at innbyggerne i kommunene skal få bedre innsyn, og medvirke mer i saksbehandlingen av egne saker.

Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering24.5.2018 11:04Pressemelding

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.