Tieto støtter Ahlstroms teknologiske transformasjon

Tieto, Nordens ledende leverandør av IT-tjenester og programvare, har forlenget og utvidet avtalen med Ahlstrom, et finskbasert selskap som er markedsleder innen fiberbaserte materialer.

Målet med samarbeidet er å sikre en rask og smidig tilpasning av Ahlstroms virksomhet etter hvert som forretningsbehovene til selskapet endres. Selskapene har allerede jobbet tett sammen i mange år og den eksisterende avtalen utvides nå med en enda større overføring av forsyningskjeden.

Tieto tar ansvar for Ahlstroms forsyningskjede, inkludert produksjonsløsningen CarelMill og ordre- og ERP-systemet OrderPlan. Seks medarbeidere i Finland, Storbritannia, USA og Sør-Korea overføres til Tieto den 1. juni 2016 med samme arbeidsvilkår som i dag.

- Tieto og Ahlstrom har jobbet tett sammen i mer enn 20 år, og Ahlstrom har i løpet av de siste to årene gjennomgått en transformasjon av IT-funksjonen. Denne avtalen med Tieto utvider partnerskapet vårt og videreutvikler vår evne til å støtte hele virksomheten. Samarbeidet vil sikre at vi har nødvendig kjernekompetanse også i fremtiden, sier Kristiina Lammila, CIO i Ahlstrom.

-  Vi har som mål å bli kundenes førstevalg for fornyelse av virksomheten, og vi er veldig stolte av at Ahlstrom gir oss økt tillit i deres transformasjon. Vårt mål er å forsterke vår posisjon som virksomheters transformasjonspartner innen prosessindustrien, sier Henrik Reims, leder for skogsvirksomheten på Tieto.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Henrik Reims, VP, Tieto skogsindustri, tlf +358 40 515 5719, e-post henrik.reims[at]tieto.com

Kristiina Lammila, CIO, Ahlstrom Corporation, tlf +358 40 801 9794, e-post kristiina.lammila[at]ahlstrom.com

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere.

Ahlstrom tilbyr innovative, fiberbaserte materialer som benyttes i hvedagen. Vi har som målsetting å skape vekst og skape aksjonærverdier gjennom å utvikle bærekraftig, fiberbaserte materialer som gir gode resultater. Våre produkter brukes i dagligdagse produkter som filtre, medisinske stoffer, livsvitenskap og diagnostikk, lagringsmedier, mat- og drikkevareemballasje. I 2015 hadde Ahlstrom en netto omsetning på EUR 1,1 milliarder. Våre 3300 medarbeidere betjener kunder i 22 land. Ahlstrom er notert på Nasdaq Helsinki. Mer informasjon er tilgjengelig på www.ahlstrom.com.

Råde kommune skal levere bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole7.12.2017 09:32Pressemelding

Råde kommune i Østfold har som mål å levere gode, digitale løsninger for innbyggerne i kommunen. Med bakgrunn i dette har de gått til anskaffelse av en nettbasert, oppvekstadministrativ løsning for grunnskolene, SFO og barnehagene. Den valgte løsningen fra Tieto Education er en helhetlig, integrert løsning som skal gi bedre digitale opplevelser for brukere og foresatte. Samtidig skal kommunen oppnå bedre kostnadseffektivitet og lede brukerne gjennom tjenestene på en god og smidig måte.

Kommunesamarbeid på Sunnmøre skal tilby bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole3.10.2017 10:20Pressemelding

Kommunesamarbeidet Sjustjerna har gått til anskaffelse av ny oppvekstløsning for seks av sine syv kommuner. Løsningen skal benyttes i barnehage, SFO og skole, og valget av løsning falt på Tieto Education. Ved å la Tieto levere smarte IT-tjenester frigjør Sjustjerna tid og ressurser til kjernevirksomheten. Ved effektivisering av prosesser, automatisering av tjenester og en åpen arkitektur, vil systemene være kostnadsbesparende for kommunen.