Tieto slår seg sammen med "Nordens beste IoT Start-up 2016"

For å hjelpe nordiske selskaper med å gripe mulighetene i vår datadrevne verden, har Tieto inngått et samarbeid med 720°, et prisbelønt oppstartsselskap som jobber med innhenting av data om innendørs miljøkvalitet. Målet med samarbeidet er å utarbeide løsninger for mer intelligente bygninger ved å bruke sanntidsdata og analyser.

Data vil være livsnerven til økonomier og en katalysator for nye tjenester i fremtiden. Tieto jobber allerede i dag med datadrevet bygningsautomatisering, der Industrial Internet-løsninger, datadrevne analyser og sensorteknologi kan gjøre bygninger mer intelligente og brukerne mer fornøyde.

- Dette er et perfekt eksempel på hvordan startups kan lage nye tjenester ved hjelp av eksisterende data og konvertere dem til verdifull informasjon og nye verdiøkende tjenester. Det første steget var at vi vurderte sensorer og enheter som kan samle og visualisere data. Siden knyttet vi disse enhetene til nettverket og skapte Tieto Connect, en cloud-basert plattform som hjelper bedrifter å samle inn, lagre og administrere data de samler inn fra sensorene. Nå kan vi forandre vår kunnskap og kompetanse til praktiske løsninger som gir verdi for folk i deres daglige liv. I første omgang vil vi gjøre bygninger mer intelligente med den informasjonen som samles inn, kombineres og analyseres fra ulike kilder, sier Taneli Tikka, leder av Tietos Industrial Internet-startup.

Data som samles av sensorer fra ulike plasseringer, kan gi enkel og forståelig informasjon som hjelper de ansvarlige til å minimere fasilitetsdrift og vedlikeholdskostnader. Eksempelvis kan informasjon om den faktiske energibruken lede til energireduksjoner på opptil 20 prosent.

Tieto benytter seg aktivt av sitt globale økosystem av markedsledende løsningsleverandører for å skape nye tjenester for sine kunder. For å gjøre bygningene intelligente, har selskapet slått seg sammen med 720° - et finsk selskap som ble utpekt til "Best IoT Start-up 2016" i Norden og "Best IoT Start-up 2016" i Finland av Nordic Start-up Awards.

Den finske nyetableringen 720° er en skybasert analyseløsning for sanntidsinnsamling og evaluering av innendørs miljøkvalitetsdata. Selskapet tilbyr et enkelt verktøy som kan brukes til å måle et mangfold av faktorer som påvirker innendørs luftkvalitet, slik som luftkvalitet, fuktighet og støynivåer, som alle har en direkte påvirkning på de ansattes velvære. Målet er å samle inn og analysere data basert på hvilke selskaper som utfører målinger for å forbedre opplevelsen til de ansatte på arbeidsplassen.

- Visjonen til 720° er å forbedre folks liv. Vi er henrykte over at Tieto har valgt oss som samarbeidspartner, ettersom dette vil gjøre oss i stand til å utgjøre en forskjell for enda flere gjennom Tietos sterke nordiske nettverk. Samarbeidet hever 720° sin kompetanse og gir oss muligheten til å skjerpe fokuset vårt på å være en ledende ekspert i å analysere innendørs miljøkvalitetsdata. Å gjøre verden til et bedre sted ved å legge til rette for mer effektive og sunnere arbeidsplasser er visjonen vi deler med Tieto, sier Rick Aller, Chief Operating Officer for 720°.

Tieto bygger aktivt et økosystem med ledende innovatører. Selskapet har tidligere annonsert samarbeid med Cisco, verdens ledende IT-selskap, Cumulocity og HSB Living Lab i et innovativt prosjekt for å forske på IT-løsninger som skal forbedre fremtidens levemåte.

Les mer om Tietos prosjekt for å teste innovasjoner for fremtidens levemåte ved HSB Living Lab:

For mer informasjon:
Taneli Tikka, Head of Industrial Internet: taneli.tikka[at]tieto.com, +358 40 7719 828
Rick Aller, Chief Operating Officer, 702°

Tieto har som mål å gripe viktige muligheter i en datadrevet verden og forvandle dem til varige verdier for mennesker, næringslivet og samfunnet. Vårt mål er å bli kundenes førstevalg for fornyelse av forretninger ved å kombinere vår programvare og tjenestemuligheter med et sterkt fokus på co-innovasjon og økosystemer. www.tieto.com.

Om 720°
720° er en skybasert analyseløsning for sanntidsinnsamling og evaluering av innendørs miljøkvalitetsdata, slik som luftkvalitet, termisk komfort og støyforurensning.

Kommunesamarbeid på Sunnmøre skal tilby bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole3.10.2017 10:20Pressemelding

Kommunesamarbeidet Sjustjerna har gått til anskaffelse av ny oppvekstløsning for seks av sine syv kommuner. Løsningen skal benyttes i barnehage, SFO og skole, og valget av løsning falt på Tieto Education. Ved å la Tieto levere smarte IT-tjenester frigjør Sjustjerna tid og ressurser til kjernevirksomheten. Ved effektivisering av prosesser, automatisering av tjenester og en åpen arkitektur, vil systemene være kostnadsbesparende for kommunen.