Tieto kjøper Norgesbaserte Petrostreamz: Styrker posisjonen innen oppstrømsaktiviteter for olje og gass

Tieto har inngått avtale om å kjøpe Petrostreamz, en raskt voksende leverandør av avansert programvare og tjenester for integrert modellering og optimalisering av olje- og gassfelt. Oppkjøpet utvider Tietos portefølje av løsninger og konsulenttjenester innen oppstrømsaktivitet for olje- og gassindustrien.

Petrostreamz er et norskbasert selskap med utspring fra NTNU-miljøet, med kontorer i Houston, Dubai, Rio de Janeiro og London. Selskapet har global virksomhet og flere av verdens ledende olje- og gasselskaper på kundelisten.

Innen olje- og gassektoren er det stort potensial for å hente ut mer verdi fra data, og de fleste selskaper har dette høyt på sin agenda. Tietos Energy Components (EC) har de siste årene utviklet nye løsninger som gir bedre digital innsikt til aktører i olje- og gassektoren. Tieto lagrer den offisielle oversikten over alle produksjonsdata i EC, og er i kontinuerlig dialog med sine kunder om hvordan man kan øke verdien fra disse dataene.

– Dette oppkjøpet styrker vår posisjon som den globalt ledende leverandøren av løsninger innen området Hydrocarbon Management generelt og beslutningsstøtte spesielt. Vår ambisjon er å støtte kundene i de endringene som skjer i bransjen og å skape varige konkurransefortrinn gjennom bedre bruk av data, sier Kåre Lunde, direktør for olje og gass i Tieto.

Petrostreamz’ løsning Pipe-It gir Tieto større tyngde innenfor segmentet for integrert modellering og optimalisering av olje- og gassfelt, såkalt IAM. Ved å kombinere Pipe-It og EC for optimalisering, prognoser og beslutningsstøtte, er Tieto i stand til å levere integrerte løsninger for Hydrocarbon Management (HCM) basert på dataene som allerede finnes i EC.

De to selskapene har allerede samarbeidet på nøkkelprosjekter globalt og har erfart hvordan forretningsmuligheter og synergier gir kundene økt verdi av samarbeidet.

Tieto vil bistå virksomheter med å finne den rette balansen mellom produktivitet og kostnadseffektivitet, og dermed øke verdien i et konkurranseutsatt marked. Løsningene har blitt industristandarden for mange av verdens største olje- og gasselskaper, som drar nytte av Tietos ekspertkunnskap og banebrytende programvareløsninger.

Tieto Oil & Gas har i dag over 330 løsningseksperter på 12 kontorer over hele verden. I tillegg til EC, leverer Tieto Oil & Gas løsninger for personelllogistikk for både regionale olje- og gassklynger og enkeltselskaper. Tieto vil vokse innen olje og gass, både gjennom videre markeds- og kundeoppkjøp, nye tjenester og økosystem-samarbeid.

Kontakt for ytterligere informasjon:
Aleksander Juell, Petrostreamz, Tel: +47 984 07 708, Email: aleks@petrostreamz.com
Kåre Lunde, Tieto Oil & Gas Solutions, Tel: +47 98 89 88 25, kaare.lunde@tieto.com

Petrostreamz er et programvarefirma med opprinnelse i avansert PVT og teknologi utviklet hos Petroleum Engineering Reservoir Analysts (PERA AS) siden 1988. Deres flaggskipprodukt, Pipe-It, som formelt ble lansert i 2011, har gitt olje- og gassindustrien mulighet til å bygge komplekse modeller for integrert modellering og optimalisering av olje-og gassfelt (IAM). Selskapet har implementert løsninger som spenner fra 1 til +3000 brønner, både onshore og offshore.

Drammen øker digitaliseringstakten for ny storkommune4.7.2018 09:06Pressemelding

Drammen blir Norges 7. største kommune i 2020, og har satt høye mål for utrulling av digitale innbyggertjenester i den nye storkommunen. Som et ledd i arbeidet har Drammen inngått avtale med Tieto om å innføre ny skybasert løsning for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkiv. Løsningen danner plattformen for å tilby bedre og flere digitale tjenester til innbyggerne, næringsliv og egne medarbeidere. Det er et uttalt mål at innbyggerne i kommunene skal få bedre innsyn, og medvirke mer i saksbehandlingen av egne saker.

Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering24.5.2018 11:04Pressemelding

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.