Tieto kjøper Norgesbaserte Petrostreamz: Styrker posisjonen innen oppstrømsaktiviteter for olje og gass

Tieto har inngått avtale om å kjøpe Petrostreamz, en raskt voksende leverandør av avansert programvare og tjenester for integrert modellering og optimalisering av olje- og gassfelt. Oppkjøpet utvider Tietos portefølje av løsninger og konsulenttjenester innen oppstrømsaktivitet for olje- og gassindustrien.

Petrostreamz er et norskbasert selskap med utspring fra NTNU-miljøet, med kontorer i Houston, Dubai, Rio de Janeiro og London. Selskapet har global virksomhet og flere av verdens ledende olje- og gasselskaper på kundelisten.

Innen olje- og gassektoren er det stort potensial for å hente ut mer verdi fra data, og de fleste selskaper har dette høyt på sin agenda. Tietos Energy Components (EC) har de siste årene utviklet nye løsninger som gir bedre digital innsikt til aktører i olje- og gassektoren. Tieto lagrer den offisielle oversikten over alle produksjonsdata i EC, og er i kontinuerlig dialog med sine kunder om hvordan man kan øke verdien fra disse dataene.

– Dette oppkjøpet styrker vår posisjon som den globalt ledende leverandøren av løsninger innen området Hydrocarbon Management generelt og beslutningsstøtte spesielt. Vår ambisjon er å støtte kundene i de endringene som skjer i bransjen og å skape varige konkurransefortrinn gjennom bedre bruk av data, sier Kåre Lunde, direktør for olje og gass i Tieto.

Petrostreamz’ løsning Pipe-It gir Tieto større tyngde innenfor segmentet for integrert modellering og optimalisering av olje- og gassfelt, såkalt IAM. Ved å kombinere Pipe-It og EC for optimalisering, prognoser og beslutningsstøtte, er Tieto i stand til å levere integrerte løsninger for Hydrocarbon Management (HCM) basert på dataene som allerede finnes i EC.

De to selskapene har allerede samarbeidet på nøkkelprosjekter globalt og har erfart hvordan forretningsmuligheter og synergier gir kundene økt verdi av samarbeidet.

Tieto vil bistå virksomheter med å finne den rette balansen mellom produktivitet og kostnadseffektivitet, og dermed øke verdien i et konkurranseutsatt marked. Løsningene har blitt industristandarden for mange av verdens største olje- og gasselskaper, som drar nytte av Tietos ekspertkunnskap og banebrytende programvareløsninger.

Tieto Oil & Gas har i dag over 330 løsningseksperter på 12 kontorer over hele verden. I tillegg til EC, leverer Tieto Oil & Gas løsninger for personelllogistikk for både regionale olje- og gassklynger og enkeltselskaper. Tieto vil vokse innen olje og gass, både gjennom videre markeds- og kundeoppkjøp, nye tjenester og økosystem-samarbeid.

Kontakt for ytterligere informasjon:
Aleksander Juell, Petrostreamz, Tel: +47 984 07 708, Email: aleks@petrostreamz.com
Kåre Lunde, Tieto Oil & Gas Solutions, Tel: +47 98 89 88 25, kaare.lunde@tieto.com

Petrostreamz er et programvarefirma med opprinnelse i avansert PVT og teknologi utviklet hos Petroleum Engineering Reservoir Analysts (PERA AS) siden 1988. Deres flaggskipprodukt, Pipe-It, som formelt ble lansert i 2011, har gitt olje- og gassindustrien mulighet til å bygge komplekse modeller for integrert modellering og optimalisering av olje-og gassfelt (IAM). Selskapet har implementert løsninger som spenner fra 1 til +3000 brønner, både onshore og offshore.

Ny nordisk studie viser at etablerte selskaper fremmer digital transformasjon mer enn digitale start-ups15.11.2018 08:56Pressemelding

Tieto øker forpliktelsen til etisk bruk av AI17.10.2018 13:50Pressemelding

Tieto slutter seg til den europeiske alliansen for kunstig intelligens (European AI Alliance) for å forme fremtidens AI9.10.2018 12:29Pressemelding

Tieto kunngjorde i dag at de, som et av de første nordiske selskapene, blir med i den europeiske alliansen for kunstig intelligens. Alliansen er et nyetablert forum hvor aktører som jobber med kunstig intelligens (AI) møtes med mål om å fremme Europas konkurranseevne innen forskning og utvikling innen AI og dens påvirkning på næringsliv og samfunn.