Tieto inngår avtale med den globale oljeservicegiganten Technip

Tieto har blitt tildelt en kontrakt med Technip, en verdensleder innen prosjektledelse, engineering og konstruksjon for energibransjen. Avtalen gjelder implementering av ProArc som ny dokumenthåndteringsløsning for deres globale forretningssegment innen Subsea.

Bruken av ProArc skal støtte standardisering av Technips dokumenthåndteringsprosesser.

- Avtalen er en milepæl for oss. Technip er et av verdens ledende oljeserviceselskaper, og vi ser frem til å skape verdier for deres virksomhet. Vi mener at ProArc oppfyller Technips krav for en trygg og standardisert bransjeløsning for dokumenthåndtering, og ser frem til å starte samarbeidet, sier Anders Johnsen, direktør for ProArc i Tieto.

Med mål om å sikre fremtidig kostnadseffektivitet, har Technip definert standardisering og automatisering av prosesser som viktige mål. Den ønskede effekten av denne avtalen er å sikre standardisering av programvareløsninger på tvers av enhetene i Technips NCS-region (Nordsjøen og Canada). Løsningen vil derfor først tas i bruk for Technips virksomhet i Storbritannia, Norge og Canada, samtidig som selskapet opprettholder en viss grad av fleksibiliet.

ProArc har funksjonalitet, innebygd fleksibilitet, og en bred historikk med å levere denne type prosjekter.

Ved tildelingen av denne kontrakten med Technip, styrker Tieto sin sterke posisjon innen olje- og gassbransjen ytterligere. Tieto samarbeider allerede med en rekke selskaper i sektoren, og leverer IT-tjenester og virksomhetsfornyelse, nettskyløsninger, infrastrukturvirksomhet, datasentertjenester, hydrokarbonregnskap, løsninger for personellogistikk og løsninger for såkalt POB-ledelse.

Den senere tid har mange virksomheter opplevd store konjunkturutfordringer, noe som har medført at standardisering og kostnadseffektivitet er svært høyt på prioriteringslisten hos mange virksomheter. Tieto støtter sine kunder med produkter og tjenester som bidrar til å redusere kostnader og effektivisere prosesser.

Tietos løsning for bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgssektoren mottar CE-sertifisering24.5.2018 11:04Pressemelding

Tieto Intelligent Wellbeing er en datadrevet løsning for aktører innen helse- og velferdssektoren. Ved hjelp av blant annet kunstig intelligens (AI) skal håndteringen av store mengder pasientdata kunne skje raskere og mer nøyaktig, samtidig som effektiviteten og påliteligheten innen helse- og omsorgsprosesser øker på individ- og samfunnsnivå. Løsningen har nå mottatt CE-sertifisering for medisinsk utstyr, noe som gjør det mulig å utvide bruken fra medisinsk forskningsformål til daglig, klinisk behandling av pasienter.

Råde kommune skal levere bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole7.12.2017 09:32Pressemelding

Råde kommune i Østfold har som mål å levere gode, digitale løsninger for innbyggerne i kommunen. Med bakgrunn i dette har de gått til anskaffelse av en nettbasert, oppvekstadministrativ løsning for grunnskolene, SFO og barnehagene. Den valgte løsningen fra Tieto Education er en helhetlig, integrert løsning som skal gi bedre digitale opplevelser for brukere og foresatte. Samtidig skal kommunen oppnå bedre kostnadseffektivitet og lede brukerne gjennom tjenestene på en god og smidig måte.