Tieto inngår avtale med den globale oljeservicegiganten Technip

Tieto har blitt tildelt en kontrakt med Technip, en verdensleder innen prosjektledelse, engineering og konstruksjon for energibransjen. Avtalen gjelder implementering av ProArc som ny dokumenthåndteringsløsning for deres globale forretningssegment innen Subsea.

Bruken av ProArc skal støtte standardisering av Technips dokumenthåndteringsprosesser.

- Avtalen er en milepæl for oss. Technip er et av verdens ledende oljeserviceselskaper, og vi ser frem til å skape verdier for deres virksomhet. Vi mener at ProArc oppfyller Technips krav for en trygg og standardisert bransjeløsning for dokumenthåndtering, og ser frem til å starte samarbeidet, sier Anders Johnsen, direktør for ProArc i Tieto.

Med mål om å sikre fremtidig kostnadseffektivitet, har Technip definert standardisering og automatisering av prosesser som viktige mål. Den ønskede effekten av denne avtalen er å sikre standardisering av programvareløsninger på tvers av enhetene i Technips NCS-region (Nordsjøen og Canada). Løsningen vil derfor først tas i bruk for Technips virksomhet i Storbritannia, Norge og Canada, samtidig som selskapet opprettholder en viss grad av fleksibiliet.

ProArc har funksjonalitet, innebygd fleksibilitet, og en bred historikk med å levere denne type prosjekter.

Ved tildelingen av denne kontrakten med Technip, styrker Tieto sin sterke posisjon innen olje- og gassbransjen ytterligere. Tieto samarbeider allerede med en rekke selskaper i sektoren, og leverer IT-tjenester og virksomhetsfornyelse, nettskyløsninger, infrastrukturvirksomhet, datasentertjenester, hydrokarbonregnskap, løsninger for personellogistikk og løsninger for såkalt POB-ledelse.

Den senere tid har mange virksomheter opplevd store konjunkturutfordringer, noe som har medført at standardisering og kostnadseffektivitet er svært høyt på prioriteringslisten hos mange virksomheter. Tieto støtter sine kunder med produkter og tjenester som bidrar til å redusere kostnader og effektivisere prosesser.

Kommunesamarbeid på Sunnmøre skal tilby bedre digitale tjenester for barnehage, SFO og skole3.10.2017 10:20Pressemelding

Kommunesamarbeidet Sjustjerna har gått til anskaffelse av ny oppvekstløsning for seks av sine syv kommuner. Løsningen skal benyttes i barnehage, SFO og skole, og valget av løsning falt på Tieto Education. Ved å la Tieto levere smarte IT-tjenester frigjør Sjustjerna tid og ressurser til kjernevirksomheten. Ved effektivisering av prosesser, automatisering av tjenester og en åpen arkitektur, vil systemene være kostnadsbesparende for kommunen.