Tidvis stor motstand mot myke trafikanter

-Det er ikke bare å bestemme at folk skal gå og sykle mer. Å få det gjennomført er en omfattende flerfaglig sjongleringskunst, sier Rambølls Sigrun Dalen Ganz.
Sigrun Dalen Ganz. For tiden sykkelkoordinator i Drammen kommune, i kombinasjon med jobben som avdelingsleder i Rambøll.

Drammen kommune har vedtatt en sykkelstrategi med en visjon frem mot 2036.
Målet er at Drammen skal være en attraktiv sykkelby gjennom hele året og flere tiltak er satt i verk. Godt helthetlig sykkelnett og opplevd trygghet er nøkkelord. Å vektlegge trygghet handler om å bygge sykkelanlegg som vil være attraktive for alle typer syklende, og spesielt de som ikke sykler i dag. Kampanjer, opplæring og informasjon skal bidra til å bygge en god sykkelkultur. Sykkelnettet må også være godt vedlikeholdt og godt driftet sommer som vinter.

Knuse myter
– Noe av det første man må gjøre er å knuse myten om bilen som frihetssymbol, mener Sigrun Dalen Ganz. Hun er for tiden sykkelkoordinator i Drammen kommune, i kombinasjon med jobben som avdelingsleder i Rambøll.

-Kapasitet og fremkommelighet for bil har blitt prioritert høyt, og svært ofte på bekostning av gående, syklende og kollektivreisende. Dette er i ferd med å snu i sentrumsområder, men motstanden er stor. Naturlig nok når de fleste av oss velger transportmiddel med oppfatningen om at bilen er det mest praktiske, raske og bekvemmelige nettopp fordi den er prioritert i gater, veger og kryss, fortsetter hun.

Flerfaglig tilnærming
For å løse utfordringene man møter trengs det flerfaglig tilnærming fra planleggere, trafikkeksperter, arkitekter og landskapsarkitekter, ofte i kombinasjon med flere. Aller først trenger vi å forstå hvorfor folk velger som de gjør. I tillegg må det synliggjøres, på en god måte, hvilke fordeler endret adferd kan ha på kort og lang sikt. Med stilige sykler, elsykkelbiblotek og gode forbilder, ønsker man at syklistene skal være synlige og gjennom positive assosiasjoner bidra til å skape endring i handlingsmønsteret.

Gode vaner starter tidlig
Det er nettopp på vei til skolen vanene, som varer livet ut, starter. Nasjonal transportplan har som mål at 80 % av barn mellom 6 og 15 år skal gå eller sykle til skolen. Siste nasjonale reisevaneundersøkelse på barn under 12 år viser at rundt 62 % har aktiv skoleveg. En aktiv skoleveg gir god trafikktrening, bedre forutsetninger for læring og viktige helsegevinster.  Og det er de voksene som må sette ett godt eksempel.

På vegne av Buskerudbyen har Rambøll gjennomført Aktiv på skoleveien-kampanje på barne- og ungdomsskolene i de fem kommunene i Buskerudby-samarbeidet. Elevene premieres for god innsats og resultatene viser at svært mange skoler ligger tett opptil eller over det nasjonale målet på 80 %. Skolene som har spesielt fokus på at elevene bør gå eller sykle til skolen har også de beste resultatene.

Harbitzalléen 5

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls mer enn 18 000 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.

Rambøll kombinerer lokal erfaring med global kunnskap over hele verden for å skape bærekraftige byer og samfunn. Vi kombinerer vår innsikt og evne til å drive frem positiv forandring og bringer den videre til våre kunder som ideer, som kan realiseres og gjennomføres. Vi kaller det: Bright ideas. Sustainable change.

Rambøll var første norske virksomhet, og første rådgivende ingeniørvirksomhet i verden, som ble sertifisert etter bærekraftsmålene til FN, og er medlem av Skift - Næringslivets klimaledere.

Følg pressemeldinger fra Rambøll

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rambøll på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rambøll

Ramboll lanserer åpen tilgang til database for å sammenligne klimagassreduksjon i bygg12.3.2024 11:30:00 CET | Pressemelding

Ramboll CO2mpare, en benchmark-database for klimagassananalyser med over 130 byggeprosjekter fordelt på seks land, gjør det mulig for aktører i byggebransjen og myndigheter å sammenligne og vurdere sine strategier for klimagassreduksjon. Den første internasjonale åpne tilgangsdatabasen av sitt slag ble offisielt lansert på Bygg og Klima Globalt Forum, i Paris, 7. mars.