Tidsam kjøper Svenska Interpress

9.6.2016 16:30 | Reitangruppen

Bladdistributøren Svenska Interpress AB selges til svenske Tidsam AB.

Svenska Interpress står for om lag 10 og 12 prosent av distribusjonen av blader og magasiner til henholdsvis det norske og svenske markedet, som omfatter kiosk, dagligvare og bensinstasjoner. Selskapet eies i dag av Reitan Convenience Sverige AB. Det norske selskapet Interpress Norge AS eies av Svenska Interpress AB, og inngår således i salget til Tidsam.

- Vår kjernevirksomhet i det norske og svenske markedet er drift av conveniencekonsepter. Salget av Interpress er derfor et logisk og riktig steg for oss. Lesestoff vil imidlertid forbli en svært viktig produktkategori i våre butikker, sier administrerende direktør i Reitan Convenience AS, Johannes Sangnes.

Samtidig med salget av Svenska Interpress inngår Reitan Convenience og Tidsam et langsiktig samarbeid, som blant annet medfører bredere sortiment og mer effektiv distribusjon.

- Vi er svært fornøyde med avtalen, som vi tror vil komme både kjøpmenn og kunder til gode. Både vi og Tidsam har et langsiktig perspektiv på samarbeidet, noe som er positivt for vår videre satsning som lesestoffspesialist, sier Sangnes.

Oppkjøpet gjennomføres, under forutsetning av Konkurransetilsynets godkjennelse, i løpet av 2016.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.