Tidligere verdensmester i ost vant Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris

-All positiv utvikling skjer mellom personer som har ulike idéer. Innovative miljøer skapes ved at personer som har forskjellig syn respekterer hverandre. Det har vi gjort på hjemmebane og det har vi ikke minst gjort i oste-Norge, sa Gunnar Waagen i Tingvollost. Han fikk den ettertraktede prisen som ble delt ut for 25. gang i år.
Statsråd Bård Hoksrud delte ut prisen til Gunnar Waagen

Fredag kunne Landbruks- og matminister Bård Hoksrud annonsere Gunnar Waagen som årets vinner av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris etter at 4144 stemmer var talt opp. Utdelingen fant sted under Fagdag norsk mat og drikke i forbindelse med Oste-VM i Bergen.

Satte norsk ost på verdenskartet

Gunnar Waagen har lang erfaring innen osteproduksjon, og har gjort en formidabel innsats gjennom en årrekke med å fremme norsk matkultur og norsk ostekultur. Han er en del av det familiedrevne gårdsmeieriet Tingvollost på Saghaug gard på Nordmøre, og har vunnet en rekke priser for sine oster, både nasjonalt og internasjonalt. Blåmuggosten Kraftkar gikk i 2016 helt til topps i World Cheese Awards i San Sebastian, og satte på mange måter ostenasjonen Norge på verdenskartet.

Ost i fokus

Utdelingen fant sted under Fagdag norsk mat og drikke i forbindelse med Oste-VM som ble arrangert i Bergen. Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris deles ut årlig til en person som har utmerket seg spesielt innen området mat, sunt kosthold og matkultur med hovedvekt på det norske. I år var juryen på jakt etter kandidater som har bygget bro mellom gammel og ny tid, og som har bidratt til den norske osterevolusjonen.

- Jeg liker ikke så mye oppmerksomhet rundt meg selv, men jeg liker oppmerksoomhet rundt fellesskapet, så jeg deler denne prisen med de tre andre, sa en ydmyk vinner.

Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris

En jury plukket ut fire sterke kandidater basert på innsendte forslag fra hele Norge. I år var det for første gang åpnet opp for at folket, representert ved 4144 personer, skulle stemme fram sin favoritt.

De øvrige tre kandidatene var:

• Helge Gudheim, har samlet, redigert og forfattet boka "Ysting i Valdres",
  • Astrid Aasen, en pioner innen norsk ysting som startet landets første Gårdysteri for kumelk – Gangstad Gårdsysteri,
  • Ragnhild Nordbø, driver Grindal Ysteri sammen med sin søster Turid og har skrevet landets første ystelærebok “Ysting”.

Prisen, som er på 30.000 kroner, ble opprettet som en hyllest til Espelid Hovig på hennes 70-årsdag. Blant tidligere vinnere finner du Andreas Viestad, Henry Notaker, Arne Brimi og Wenche Andersen.

Statsråd Bård Hoksrud delte ut prisen til Gunnar Waagen