Tidenes tidligste hopp-NM i Midtstubakken.

29. - 30. oktober arrangeres NM i Midtstubakken i Holmenkollen. Det er første gang NM i hopp normalbakke blir arrangert så tidlig i sesongen, og hopprennet gjennomføres på nylagt is-spor.

Kristoffer Gaustad, ansvarlig for hoppbakkene i Holmenkollen (til høyre), og Håvard Ellingsen, teamleder idrett i Holmenkollen, har klargjort Midtstubakken for helgens hopp-NM. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har ansvaret for driften av Holmenkollen nasjonalanlegg, og har nå klargjort Midtstubakken for NM-rennet ved å islegge tilløpet. Helgens hopprenn markerer inngangen til vintersesongen i Holmenkollen.

Et av de beste anleggene i Norge

Midtstubakken er utformet for å være et effektivt treningsanlegg for breddeidretten, samt et konkurranseanlegg for nasjonale og internasjonale renn. Bakken er en av de mest brukte bakkene i Norge, og populær både for trening og store hopparrangementer.

Kollenhopp, som er arrangør for helgens NM, gleder seg over det gode anlegget.

- For å få med de beste hopputøverne, har det vært viktig å komme i gang tidlig, før verdenscupen. Det at vi velger å arrangere NM i Midtstubakken er fordi anlegget her er fantastisk. Det er en av få normalbakker i Norge som har is-spor så tidlig i sesongen, og man kan lande på plast. Vi er veldig fornøyd med den jobben Kultur- og idrettsbygg gjør, de er tidlig ute med å få is-sporene klare, og anlegget holder en høy kvalitet. Nå gleder vi oss til helgens viktige renn, sier Ståle Villumstad fra Kollenhopp, som er assisterende rennleder under helgens NM-renn.

Direktør i Kultur- og idrettsbygg, Eli Grimsby, er godt fornøyd med tilbakemeldingene.

- Det er utrolig gøy at de synes det er så bra forhold at de velger å arrangere NM her. Vi får gode tilbakemeldinger fra brukerne og arrangørene. Og det er en viktig tilbakemelding på den jobben vi gjør med driften av anlegget.

Et tilrettelagt trenings- og konkurranseanlegg

- Vi er opptatt av å imøtekomme brukerne i størst mulig grad, og sørge for at våre anlegg er best mulig tilrettelagt. Etter ønske fra hopperne selv, begynte vi å legge is i tilløpet så tidlig det lot seg gjøre. Det gjør at hopperne får en bedre innkjøring mot sesongen, sier Kristoffer Gaustad, ansvarlig for hoppbakkene i Holmenkollen.

For å klargjøre Midtstubakken for helgens NM, er det hentet store mengder isavskrap fra Jordal Amfi. Isen blandes med vann, og det er en krevende jobb å få lagt et godt og jevnt islag i tilløpet. Deretter er det viktig å sørge for å holde isen optimal, slik at utøverne får gode forhold i tilløpet. Landingen skjer på plastunderlag.

Tilbud og kvalitet for brukerne

Som ansvarlig for driften av Holmenkollen nasjonalanlegg er det viktig for Kultur- og idrettsbygg å ta godt vare på anlegget, og legge til rette for både trening og små og større arrangementer.

- Vår jobb er å sørge for at brukerne får et best mulig tilbud. Vi er opptatt av at anlegget skal holde en høy kvalitet, og har en fantastisk gjeng med dedikerte folk som jobber med å tilrettelegge for snøproduksjon og løypepreparering. Alle som jobber her har et stort engasjement for Holmenkollen og ikke minst for brukerne, avslutter Kristoffer Gaustad.

Bakken vil holdes åpen også i tiden etter NM, og så snart det kommer en kuldeperiode vil Kultur- og idrettsbygg starte arbeidet med å preparere skiløypene.

Fakta

Midtstubakken er en del av Holmenkollen nasjonalanlegg, og ligger fantastisk til i landskapet med utsikt over hele Oslo by. Bakken er en normalbakke (K-punkt 95 m, bakkestørrelse 106 m) og stod ferdig til bruk under Ski VM i 2011. Bakken skal være et effektivt trenings- og konkurranseanlegg, og er tilrettelagt for hopp både sommer og vinter.

Ansvarlig for drift av Holmenkollen nasjonalanlegg: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF. Bilder til fri bruk for presse.

Isen som er lagt i tilløpet er laget med store mengder snø fra Jordal Amfi. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.
Midtstubakken har plastunderlag i unnarennet, slik at bakken kan brukes hele året. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.