Tidenes største valgsending fra Oslo og New York

NRK dekker valgdagen i USA med en 24 timers direktesending fra Marienlyst og Times Square i New York.

På valgdagen, tirsdag 8. november produserer NRK Nyheter en sending på nesten 25 timer, 24 av dem på NRK1.

Ole Torp sparker i gang den store satsingen på NRK2 klokken 19.45 rett etter Dagsrevyen med en times "Torp spesial", der han kaster et alternativt blikk på valgdagen.

Studio på Marienlyst og Times Square
Klokken 21.30 starter hovedsendingen på NRK1. Da står et fulltallig NRK-lag med journalister, fotografer og teknikere klare. Ingvild Bryn og Gry Blekastad Almås leder sendingen fra Marienlyst sammen med Joar Hoel Larsen i rollen som sidekick.

I New York har NRK rigget opp et utendørs studio på Times Square, som Jon Gelius rapporterer fra hele natten.

Valgvakene til Donald Trump og Hillary Clinton blir fulgt tett av USA-korrespondentene Gro Holm og Tove Bjørgaas, mens Anders Tvegård holder fortet i Washington. Jarle Roheim Håkonsen rapporterer fra Florida, en svært interessant vippestat.

I Oslo oppsøker Petter Oulie-Hauge spente amerikanere på lokale valgvaker. Resten av NRKs korrespondentkorps rundt i verden bidrar med sine innfallsvinkler på det amerikanske valget.

Gjester og eksperter i Studio 5 på Marienlyst er andre Hilde Restad og Hallvard Notaker.

Gry Blekastad Almås holder styr på resultatene og presenterer tallene minutt for minutt for publikum her hjemme.

Ut på morgensiden vil NRK trolig kunne fortelle hvem som bli USAs 45. president før lyset i Studio 5 slukkes.

Onsdag 9. november
Sendingen på NRK1 starter klokken 09.00 med Ingerid Stenvold og Tom Nilssen i studio. De tar for seg reaksjonene fra Stortinget, og NRKs korrespondenter rapporterer fra sine stasjoner. Denne sendingen varer til klokken 18 når Dax 18 tar til på NRK2. Trolig vil også den sendingen få et visst USA-preg.

For mer informasjon kontakt redaksjonsleder i Dagsrevyen, Ole Eivind Henden,
på tlf. 901 54 101

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo