Tidenes salgsvekst på økologi

Salget av økologiske varer øker med 144,9 millioner kroner hittil i år ifølge tall fra Nielsen. Aldri før har veksten i kroner vært høyere. Tallene viser også at Coop står for hele 94,7 prosent av veksten i markedet.

-Vi har virkelig lykkes ved å henvende oss til barnefamiliene spesielt, men skal også sørge for å ha et godt økologisk tilbud til alle kundene våre. I det kommende lanseringsvinduet står økologiske produkter for mer enn 10 prosent av totalen, noe som er unikt og som vi er veldig stolt av. Vi lanserer alt fra økologisk glutenfri pasta til flere varianter av økologisk kylling, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

I flere år har leverandørene gjemt seg bak for lav etterspørsel når de har valgt å ikke satse på økologi, mens kundene har skyldt på dårlig utvalg. Dette har ført til at veksten har uteblitt. Men nå virker det altså endelig som om det løsner, mye takket være Coop og satsingen på Änglamark.

Fakta:
Blant årets økologiske Änglamark-nyheter som vil komme i butikkhyllene i løpet av kort tid er:
• Fersk pasta Tagliolini
• Solsikkebrød
• Halvstekte fullkornsrundstykker
• Appelsinjuice
• Soya-spaghetti
• H-melk
• Havregryn

Om økologiske produkter i Coop
• Coop er størst på økologi i Norge, og vil totalt passere 600 millioner kroner i omsetning på økologiske varer i 2016
• Salget økte med 47 prosent fra 2015 til 2016
• Coop har over 700 ulike økologiske varelinjer i sitt sortiment. Utvalget i den enkelte butikk og kjede varierer
• Coop Änglamark, som er Coops egen serie med økologiske, miljø- og allergivennlige produkter, er Norges største økovaremerke

Bestselgerne blant økoproduktene i Coop:
1. Bananer
2. Coop Änglamark økologiske egg
3. Coop Änglamark økologisk lettmelk
4. Gulrot
5. Kefir

Varekategorier med størst økning i salget:
1. Godteri
2. Grønnsaker
3. Barnemat
4. Mel/gryn
5. Syrnet melk
6. Grønnsaker
7. Søtmelk

Handelens Miljøfond – et krafttak for miljøet2.10.2017 12:36Pressemelding

Regjeringen og næringslivsorganisasjonene Dagligvarehandelens Miljøforum, som Coop er en del av, NHO Handel og Virke er nå enige om at norsk næringsliv kan oppfylle EUs «posedirektiv» gjennom Handelens Miljøfond, i stedet for at det innføres en statlig avgift på bæreposene. I praksis betyr dette at det legges på 50 øre per plastpose, som uavkortet går til miljøtiltak, herunder tiltak som bidrar til å redusere plastposebruken.