NorgesGruppen

Tidenes salg av norske plommer

Del

Aldri har nordmenn spist mer norske plommer. NorgesGruppens butikker solgte over 60 prosent mer norskproduserte plommer i år sammenliknet med fjoråret. Det er ny rekord.

Foto: Bama Gruppen 2017/Rune Kongsro
Foto: Bama Gruppen 2017/Rune Kongsro

- Vi selger alt vi får inn av norske plommer i sesongen. Det har vi alltid gjort, men avlingene har aldri vært så store som i år og av så god kvalitet, sier frukt- og grøntansvarlig i NorgesGruppen, Pål Westby. - Når kvaliteten er god og tilbudet er der, så vil forbrukerne ha norske plommer.

Totalt solgte NorgesGruppens butikker 750 tonn norske plommer denne sesongen. Det er en økning på over 60 prosent sammenliknet med 2016. Rekorden for én enkelt uke ble satt i uke 39; da forsvant hele 130 tonn plommer ned i norske ganer og syltetøyglass.

- Butikkene fikk inn enorme mengder siste uken i september, men klarte likevel å selge unna alt. Det er imponerende med tanke på at plommene ikke ble annonsert. Vi vet jo aldri hvor mye vi får og når, og dermed kan butikkene heller ikke annonsere. Flotte eksponeringer i butikk og dedikerte frukt- og grøntansvarlige sørget likevel for at alt ble solgt, sier Pål Westby.

Det rekordhøye plommesalget er et godt eksempel på norske forbrukeres generelt økende interesse for norskproduserte varer, men skyldes også at man nå ser resultater av nyplatning. Produsentene tør i større grad å satse på plommer,og sammen med gode værforhold for plommer i år, slår det positivt ut.

Hardanger anses gjerne for å være plommens "vugge" i Norge, men Sogn, Svelvik i Vestfold, Telemark og Buskerud er også vesentlige leverandører av plommer til NorgesGruppens butikker. De største sortene er Reeves, Jubileum, Opal og Victoria.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Bama Gruppen 2017/Rune Kongsro
Foto: Bama Gruppen 2017/Rune Kongsro
Last ned bilde
Foto: Bama Gruppen 2017/Rune Kongsro
Foto: Bama Gruppen 2017/Rune Kongsro
Last ned bilde

Lenker

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst Allé 12-14
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våde kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
Vi har ulike kjedekonsepter i det norske markedet; lavprisbutikker, supermarkeder og distriktsbutikker. Våre konsepter i dagligvare er KIWI, MENY, SPAR og Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs er servicehandelskonseptene.

Ca. 1 800 dagligvarebutikker over hele landet, hvorav ca. 1 020 er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører. Effektiv varelevering gjennom ASKO og et godt vareutvalg skal sikre kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.

NorgesGruppen sysselsetter 28 000 ansatte i egeneid virksomhet og nærmere 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.

Følg saker fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom