Tidenes karate-NM i Oslo

10.3.2016 07:00 | Norges Kampsportforbund

Med snaut 600 deltakere fra 82 klubber er det historisk høy deltakelse i årets karate-NM som arrangeres lørdag. To kongepokaler deles ut, og TV 2 sender fra NM.

Det arrangers NM i semi- og fullkontaktkarate innenfor godkjente regelverk: WKF (World Karate Federation), fullkontakt og shobu ippon.

WKF karate er den offisielle konkurranseformen som er anerkjent av IOC og som vil være på OL-programmet i Tokyo 2020, mens fullkontakt og Shobu ippon er supplerende disipliner med egne konkurranseregler.

Norges Kampsportforbund har mange tusen medlemmer som trener og konkurrerer fullkontakt og shobu ippon. Kampsportforbundet har samlet alle, og tilrettelegger et felles NM for alle karatedisiplinene der Norges Kampsportforbud står som arrangør.

Disiplinene

Mesterskapet for WKF karate starter fredag ettermiddag med innledende kamper på Bygdøhus, og avsluttes med superfinale klokken 18:00 på lørdag på Scandic Hotell Fornebu.

Mesterskapet for Shobu Ippon starter lørdag morgen med innledende kamper på Bydøhus og avsluttes med superfinale kl 18.00 på Scandic Hotell Fornebu.

Mesterskapet for fullkontakt starter lørdag morgen med innledende kamper i Hovseter Idrettshall og avsluttes med superfinale på Scandic Hotell Fornebu kl. 18:00.

Superfinalen på TV 2

Superfinalene som består av de beste finalene fra de forskjellige konkurransegrenene starter klokken 18.00 og er ferdig klokken 20.00. TV 2 Sportskanalen og TV 2 Sumo skal ha direktesending fra superfinalene. Tidligere landslagsutøver og landslagstrener Sveinung Byberg kommenterer.

-Vi er utrolig glade for at det er historisk stor deltagelse og ikke minst at det er så mange klubber som deltar. Det er et bevis på at det er stor rekruttering noe som er lovende med tanke på OL-satsningen, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

Kongepokaler

Det er knyttet stor spenning til hvem som vinner kongepokalene i år. Steffen Larsen fra Tiger karateklubb vant kongepokalen i fjor. I år skal det deles ut to kongepokaler. NM vil også være uttak til nordisk mesterskap som arrangeres i Danmark i 9. april.

Norges Kampsportforbund arrangerer karate-NM i samarbeid med Troll Karateklubb Bushido, Lørenskog Karate Klubb, NKF Shobu Ippon Komite og Sakura Karate Klubb.

Fakta - kampsport i Norge

Norges Kampsportforbund (NKF) er med sine rundt 45.000 aktive medlemmer landets største medlemsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) innen kampsport, og det tiende største forbundet som er medlem av Norges Idrettsforbund.

NKF er et fleridrettsforbund som organiserer over 20 kampsporter, hvor karate, taekwondo, jujutsu, kendo  og wushu er de fremste konkurranseidrettene. På de 40 årene siden forbundet ble stiftet har karate vokst jevnt, og har i dag 16.000 medlemmer som trener karate i regi av Norges Kampsporforbund.

Kontaktpersoner NM

Daniel Sønstevold: 45 51 21 10

Sportssjef Dag Jacobsen: 92 25 59 88

WKF : oversikt over alle klubber og utøvere som er påmeldt:

Ippon : oversikt over alle  klubber og utøvere som er påmeldt:

Fullkontakt : oversikt over alle klubber og utøvere som er påmeldt:

Media guiden og oversikt kongepokalvinnere:

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.