FiskHer

Tidenes fiskeguide - rett i lomma i sommer

Til sjøen i sommer? Ny norsk fiskeapp forteller deg hvor fisken biter.
Asgeir Alvestad er en av Norges mest kjente og meritterte fiskere. Nå står han bak appen FiskHer.

- Dette blir tidenes fiskesommer. Unge og gamle strømmer nå ut i naturen på jakt etter gode fritidsopplevelser, og mange har også blåst støv av den gamle fiskestanga eller kjøpt seg en ny for å prøve lykken igjen. Selv gleder jeg meg til å teste FiskHer-appen for å lære av proffene, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv, fellesorganisasjon for norske frivillige friluftsorganisasjoner.

Eksperthjelp i lomma

Appen han skal prøve er en norsk nyutvikling, lansert 1. juni, av noen av landets fremste og mest meritterte fiskere. Blant dem mange ganger norgesmester Asgeir Alvestad, som også er mannen som har dratt opp flest ulike arter i Norge.

- Vi har funnet fram til tett på 40.000 fiskeområder langs hele norskekysten, hvor sjansene er gode for å fange akkurat den fisken du helst vil ha. Ved hjelp av avanserte sjøkart og svært detaljrike satelittbilder, viser vi deg hvor du finner torsk, brosme, sjøørret, kveite og ytterligere tolv arter ypperlig matfisk, sier Asgeir Alvestad.

Fiskegjenkjenning

- Appen lar deg dessuten registrere fangsten din, og i vår sosiale tråd kan du dele den med venner, konkurrere mot andre fiskere og følge med på hvor folk i nærheten får napp. I tillegg har vi utviklet verdens mest avanserte program for fiskegjenkjenning. Er du i tvil om hva du har fått på kroken, tar du et bilde med mobiltelefonen din og lar FiskHer gi deg svaret. Nok et tastetrykk gir deg gode forslag til hva du kan lage av fisken, sier han.

Ifølge Statistisk sentralbyrå fisker halvparten av Norges befolkning mellom 16 og 70 år én eller flere ganger i året.

Halvparten fisker

- Langt de fleste er glade amatører som bruker fjorårets rustne stingsild og håper på det beste. Med vår app får de ekspertenes beste tips, rett inn på telefonen sin. Her har du rett og slett muligheten til å dra på fisketur med noen av landets flinkeste fiskere i lomma, forklarer gründer og daglig leder i FiskHer AS, Trond Are Gjone.

FiskHer ble lansert il iOS og Android 1. juni, og kan lastes ned gratis på AppStore og Google Play.

Bilder

Last ned bilde
Stjernekamp-vinner Bilal Saab er en av fiskerne som har bidratt i registreringen av fiskeplasser i nord.
Last ned bilde
Ved hjelp av kunstig intelligens og kameraet på mobiltelefonen din, kan FiskHer fortelle deg hva slags fisk du har fått.
Last ned bilde
Landets største fiskeinfluencer, Jeanett Brudeseth Bersås, er en av fiskerne som har bidratt i registreringen av fiskeplasser på Vestlandet.

Om FiskHer

FiskHer
Strandgata 13
4790 Lillesand

+47 95 07 95 00https://fiskher.no/
Vi mener at fiskegleden bør kunne nytes av alle. Derfor har vi, sammen med Norges beste fritidsfiskere, samlet inn kunnskap og erfaring som vi gjerne deler med deg.
Med den mest kjente og meritterte av dem alle, Asgeir Alvestad, i spissen, viser FiskHer deg HVA du bør fiske HVOR, og HVORDAN. Våre erfarne fritidsfiskere har registrert og definert nærmere 40.000 fiskeområder langs hele norskekysten. Ved hjelp av rikt detaljerte sjøkart og satelittbilder – i én og samme app – viser de deg veien til 16 forskjellige arter.
I tillegg har vi laget verdens mest avanserte fiskegjenkjenningsprogram. Ta bilde av fisken med mobiltelefonen din, og appen forteller deg hva slags fisk du har fått – dersom du skulle være i tvil.
FiskHer lar deg også registrere dine fangster og konkurrere med venner. Appen byr på gode oppskrifter og gir deg tips om valg av utstyr og hva du bør bruke som agn.
Har du lyst på en god opplevelse neste gang du skal fiske på sjøen? Prøv FiskHer!