Tiden er overmoden for omstilling i næringstransporten

De fleste tiltak for å få ned luftforurensingen i Oslo har så langt rammet privatbilister mens næringslivet har gått fri. – Nå har endelig Oslo kommune sett at privatfolk både reiser mindre med bil og har skaffet seg lav- og nullutslippsbiler. Næringstransporten derimot vil bare fortsette å øke. Derfor er det gledelig at kommunen nå tar disse grepene for å få ned utslippene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Lavutslippssoner, der de kjøretøyene som slipper ut mest, må betale ekstra avgift vil stimulere næringslivet i Oslo til renere transport, mener medlemsorganisasjonen NAF.

NAF har tro på at lavutslippssoner kan ha god effekt. Mange transportselskap har nemlig mulighet til å omdisponere sine bilflåter slik at de nyeste og reneste bilene benyttes i bystrøk.

- Vi mener at en innføring av lavutslippssoner vil føre til en raskere utskifting av hva slags kjøretøy som brukes i bysentra, og vil gi en positiv effekt på lokal luftforurensing, sier Sagedal.

Med rette virkemidler på plass vil man stimuleres til også å skifte ut varebiler med lav- og nullutslippbiler.

Trondheim og Stavanger er best å sykle i8.9.2017 13:11Pressemelding

Det er mye tryggere å sykle i Trondheim og Stavanger enn i Oslo. I hvert fall hvis vi skal høre på de som ferdes rundt i disse byene. Mens bare en av fire i Oslo synes det er trygt å sykle i byen, mener 55 % i Trondheim og 49 % i Stavanger at det er trygt i sine byer. Altså dobbelt så mange som i Oslo. - Det er mye som skal til før det oppfattes som trygt å sykle i storbyene våre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, medlemsorganisasjonen for trafikanter.