Thon Hotel Orion fyller 60 år

Thon Hotel Orion i Bergen ble bygget i 1957 og i høst fyller hotellet 60 år.

– Vi har nettopp totalrenovert hotellet. I dag er Thon Hotel Orion igjen toppmoderne - 60 år etter, sier hotelldirektør Dag Djupesland.

Orion-hotellet kom inn i Thon Hotels-kjeden på midten av 80-tallet ved en tilfeldighet.

– Jeg gikk i fjellet i Narvik og møtte tilfeldigvis hotellmannen Wilhelm Johannessen. Han hadde gjort en investering som var for stor for ham å bære, nemlig Orion Royal Hotel. Han hadde kjøpt hotellet, og hadde ikke finans til å bære det. Og innen jeg forlot Narvik, så hadde vi avtalt at jeg kom til å kjøpe hotellet. Orion viste seg etter mitt skjønn å ha en ideell beliggenhet rett ved siden av Bergenhus festning og med de verdensberømte bryggene i umiddelbar nærhet, sier Olav Thon.

Konsernsjefen i Olav Thon Gruppen er selv til stede under markeringen av hotellets 60-årsjubileum.

– Nå etter 60 år, er jeg fremdeles like optimistisk på Thon Hotel Orions vegne, og ser for meg en jubilant som blir et landemerke i Bergen, sier Olav Thon.

Nyoppusset businesshotell
Hotelldirektør Dag Djupesland er stolt over å vise frem nyoppussede Thon Hotel Orion.

– Det var Det Bergenske Dampskipsselskap som bygget hotellet i 1957. På den tiden var Orion et toppmoderne hotell som hadde telefoner på alle rom - noe som var uvanlig da. Vi har nettopp totalrenovert hotellet. I dag er Thon Hotel Orion igjen toppmoderne - 60 år etter. Vi har nå 219 nyoppussede rom og suiter, en fantastisk lounge i toppetasjen med utsikt over byfjorden og Håkonshallen, et moderne treningsrom, restaurant, bar og seks nye møterom. Frokost og kveldsmat er inkludert i prisen, vi har gratis wifi og alle rommene har Smart-TV og Bose-anlegg, sier Djupesland.

Thon Hotel Orion ligger rett ved Bryggen i Bergen, i Bradbenken 3, og er et moderne businesshotell. Bak oppussingen står designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga, og interiørarkitekt Trond Ramsøskar.

Les mer om Thon Hotel Orion her

Les historien om Thon Hotels her

Designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga, og konsernsjef i Olav Thon Gruppen, Olav Thon, under 60-årsfeiringen av Thon Hotel Orion i Bergen.
Thon Hotel Orion har en moderne lobby, lounge og seks nye møterom.
Businesshotellet Thon Hotel Orion har en sentral beliggenhet i Bergen.
Thon Hotel Orion i Bergen har 219 nyoppussede rom.