Thon Hotel Europa stenger for oppussing

20.12.2016 09:28 | Thon Hotels

Thon Hotel Europa i St. Olavs gate 31 i Oslo stenger dørene før jul fordi hotellet skal totalrenoveres i over ett år.

SKAL PUSSE OPP: Interiørarkitekt Trond Ramsøskar (t.v.) og hotelldirektør Christian Arnet gleder seg til å vise frem nyoppussede Thon Hotel Europa i 2018.

–  I 2018 åpner Thon Hotel Europa dørene med 155 nyoppussede rom. Vi får et nyoppusset treningsrom i andre etasje med utsikt mot Slottsparken, ny lobby og ny frokostsal, nytt kjøkken og et nytt restaurantkonsept. Korridorer og fellesområder pusses også opp, sier hotelldirektør Christian Arnet.

Bak oppussingen står interiørarkitekt Trond Ramsøskar og designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga.

– Thon Hotel Europa ligger tett opp til Slottsparken. Med en så flott beliggenhet har vi valgt å gi hotellet et eksklusivt preg – i samme klasse som blant annet Thon Hotel Rosenkrantz Oslo. Men Thon Hotel Europa får et mer moderne og ungdommelig uttrykk, både i farger og materialer. Hotellet kommer til å fremstå som helt forandret i stil og farger, med godt gjennomtenkte løsninger og et friskt og annerledes design. Resepsjonen blir lys og åpen med store vinduer ut mot gaten. Lobbyen vil få sittegrupper med mulighet for å sette seg ned med en kopp kaffe og avis, og sin PC om man ønsker, sier Ramsøskar og Berdal Haga.

Det nyoppussede hotellet kommer også til å få et åpent kjøkken mot spisesalen.

– Spisesalen får et variert og spennende uttrykk, lyst og glad, med fargerike tapeter og møbler. Den skal betjene gjestene til frokost, men vil også ellers kunne være tilgjengelig for servering for grupper etter avtale. Kjøkkenet er åpnet opp mot spisesalen; kokkene arbeider i åpent kjøkkenlandskap og frokosten blir anrettet direkte fra kjøkkenet, forteller de.

– Café Europa, som ligger i første etasje på hotellet, skal også pusses opp. I tillegg vil Café Europa få et stort designmessig løft. Kafeen blir intim og ”brun”, men allikevel fargerik og lekker. Den er adskilt fra kjøkkendelen med store vindusflater, slik at man også herfra kan beskue kokkene i arbeid. Café Europa vil ha åpent fra formiddag og utover kvelden, som bar og med matservering à la carte. Den er åpen for publikum, men man tar også sikte på å betjene hotellets gjester, sier Ramsøskar og Berdal Haga.

Thon Hotel Europa-bygningen ble oppført på begynnelsen av 1930-tallet og er tegnet av arkitekten Reidar Arnesen. Bygget har vært brukt på ulike måter opp gjennom årene, blant annet til hybelhus, utleieleiligheter og hotell. Hotellet ble kjøpt av Olav Thon i 1991. I 1995 åpnet restauranten Café Europa i første etasje på Thon Hotel Europa.

– Hotellet er modent for oppussing. Vi gleder oss til å vise frem et helt nytt hotell med ny restaurant og andre spennende fasiliteter. Vi er opptatt av å ivareta og videreutvikle gjesteopplevelsen og det høye servicenivået som hotellet alltid har vært kjent for. Vi har i alle år hatt mange stamgjester. Disse vil blitt tatt godt hånd om på vårt nabohotell Thon Hotel Slottsparken eller på ett av våre andre fjorten hoteller i Oslo, sier Christian Arnet.

Thon Hotel Europa stenger for oppussing 22. desember 2016.

THON HOTEL EUROPA: Her ser vi et bilde av Thon Hotel Europa i St. Olavs gate 31 i Oslo som er tatt ca. 1935-40. Foto: S. Gran/Oslo Museum

Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder, og er en del av Olav Thon Gruppen. I Norge finnes 70 hoteller, 1 i Sverige, 8 i Brussel og 1 i Rotterdam. Thon Hotels har over 2,6 millioner gjestedøgn i løpet av et år. Vi er medlem av verdens største allianse av uavhengige hotellkjeder, Global Hotel Alliance (GHA).