MyHeritage

Thomas fant sin morfar via MyHeritage.no

Det eneste Thomas visste om morfaren, var at han druknet i Rødehavet før moren hans ble født. Mormoren var unnvikende og nevnte ham sjelden. Han var ikke noen man snakket om. Men en gulnet avis og et søk på MyHeritage gav svaret.

Dette er den ukjente morfaren, Johan Thun Nyseth, som druknet i Rødehavet. Foto: Privat

«Du må slutte å grave i alt», var mormorens svar når Thomas spurte om sin morfar. Og respekten for hennes ønsker overvant nysgjerrigheten. Men selv om han unnlot å spørre igjen, var spørsmålene der. For hvem var egentlig bestefaren? Og hvorfor ville ikke mormor snakke om ham?  Kanskje drukningen var for vanskelig å snakke om. Eller lå det muligens noe annet bak mormorens stillhet?

Lokalavisa en god kilde
Svaret kom da mormor flyttet på sykehjem og Thomas Bjørnestad Petterson og moren ryddet ut av leiligheten hennes. Der, blant gamle, gulende papirer, fant han et avisutklipp fra lokalavisa Firda Folkeblad om drukningsdøden til en mann kalt Johan Thun Nyseth: «Sjømann frå Gulen drukna i Raudehavet.»

Artikkelen forteller om en mann født i Bergen og oppvokst i Gulen. Han var maskinist av yrke og under krigen seilte han i konvoi ved USA med skipet King Haakon VII. Senere tok han jobb på skipet Rimfrost, før han omkom 15. juli 1952 i Rødehavet.

MyHeritage.no et nyttig verktøy
Thomas er en av nesten 680 000 nordmenn som bruker, eller har brukt, slektsforskningsprogrammet MyHeritage for å finne slekta si og lage sitt familietre. Med utgangspunkt i artikkelen i Firda Folkeblad gjekk han inn på www.MyHeritage.no og søkte etter den omkomne sjømannen Johan Thun Nyseth.

- Det gikk bare noen sekunder så fikk jeg treff på navnet i et familietre. Men der så jeg at Jonan Thun Nyseth registrert med kone og barn i et tre med en rekke ukjente navn. Kunne det være morfaren min? Alle datoer stemte. Alle detaljer falt på plass, forteller Thomas.

- Ved hjelp av MyHeritage hadde jeg faktisk funnet morfaren min på noen få sekunder – bokstavelig talt. Min mor, som hadde vokst opp som enebarn, hadde en halvbror. Og jeg hadde en fetter.Og nå tok slektsforskningen min fart. Gjennom MyHeritage fikk jeg kontakt med en annen slektsforsker som kjente mors halvbror. Det ledet til et telefonnummer. Og etter nøye overveielse plukket jeg opp telefonen og ringte.

- Det er ikke den enkleste telefonsamtalen jeg har hatt i mitt liv, men den var verdt det, sier Thomas om opplevelsen.

Gjenforent med ukjent familie
Ingen av familiene visste om hverandre før Thomas begynte å nøste i trådene på MyHeritage. Og i sommer møttes de to familiegrenene for første gang.

- Det var litt rart og annerledes. Det var jo ikke som om at vi hadde savnet hverandre hele livet. Vi hadde jo ikke visst om hverandre, noen av oss, så det var jo ikke en gjenforening som sådan. Men vi så nok litt nøyere på hverandre enn hva man gjør med andre, forteller Thomas.

I dag snakker Thomas’ mor jevnlig med sin halvbror på telefonen, og Thomas har kontakt med sin fetter.

676 600 Nordmenn søker slekta på MyHeritage
Oppdagelsen har ført til at Thomas har blitt bitt av slektsforskningsbasillen. Og han er ikke alene. Per i dag har mer enn 676 600 nordmenn brukt MyHeritage.no til å søke etter slektninger og bygge familietrær.

Priv til red:
Her er lenken til oppslaget i Firda Folkeblad som satte Thomas på sporet etter morfaren: http://www.nb.no/nbsok/nb/b04503d0d0406cfbc8286af256789cb7?index=1

For ytterligere informasjon/avtale om intervjuer kan redaksjonen kontakte:

- Aaron Godfrey, Markedsansvarlig, Telefon +1­347­542­7902 / aaron@myheritage.com

- Gunnar Angeltveit, telefon 905 96 323 / gunnar@strategene.no

-Trine Knudsen Dabbadie, telefon 930 63 572 /  trine@strategene.no

Bilder

Last ned bilde
Denne artikkelen fra Firda Folkeblad ledet Thomas på sporet av morfaren. Faksimile: Firda Folkeblad via Nasjonalbiblioteket. http://www.nb.no/nbsok/nb/b04503d0d0406cfbc8286af256789cb7?index=1
Last ned bilde
Thomas sin mormor ville ikke at han skulle grave etter informasjon om sin morfar. Foto: Privat
Last ned bilde
Thomas Bjørnestad Pettersent fant sin ukjente morfar etter et søk på www.MyHeritage.no. Foto: Privat
Last ned bilde
MyHeritage.no har sett en kraftig økning i norske brukere de siste årene. Illustrasjon: MyHeritage

Om MyHeritage

MyHeritage
2975 Executive Parkway
Utah 84043, USA

+1-888-377-0588http://www.myheritage.no
MyHeritage ble grunnlagt av en gruppe mennesker med en ekte lidenskap for slektsforskning og et godt tak på internetteknologi. Vår visjon har vært å gjøre det enklere for folk rundt om i verden å benytte seg av internett til å finne slekten sin og for å forsterke kontakten med familie og venner.

Følg saker fra MyHeritage

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MyHeritage på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MyHeritage