The Dogs lager ett tonn kumlokk

Samtidig slipper bandet den første singelen fra det kommende sjuende albumet.

The Dogs har begynt å lage kumlokk. Samtidig kan du høre den nye singelen "Let's Start A Riot" nå! Design og illustrasjon: Remi Juliebø

Er dette verdens tyngste bandeffekt? Det er en sjanse for det.

Oslobandet The Dogs slipper sitt sjuende album Before Brutality 7. januar, og tenkte at det i sakens anledning kunne vært en "god" idé å markere festvitasen med å få støpt opp sine egne kumlokk.

Jada, du leste riktig. Kumlokk. 50 kilo tunge kumlokk i støpejern, komplett med egen logo og det hele. "Klart fansen vil ha kumlokk", tenkte de, og har per nå satt i gang produksjon av 20 (altså ETT TONN) egenkomponerte lokk.

Med dette håper de på å inneha noe som ligner på en verdensrekord i tyngste bandmerch, samt at det kan gi bandet en eller annen form for potensiell glede av å se en publikummer - sterkt beruset eller ei - forsøke å stable seg hjemover med 50 kilo jern under armen, etter en overivrig tur i merchbua.

Bandet ønsker også å skjenke kumlokk til byer og spillesteder som har vært spesielt gode med dem opp gjennom årene. Trondheim, Porsgrunn, Lillehammer, Horten, Oslo; det er bare å varsle ordføreren om å finne fram ordførerkjedet. Bandet forventer en seremoniell nedleggelse av lokk over det ganske land. Men det aller første lokket er donert til P3aksjonen sin auksjon, som du selv kan by på her. I skrivende stund er høyeste bud på svimlende 6600 kr!

Samtidig kan du høre den første singelen fra Before Brutality i dag. "Let's Start A Riot" kan du høre her, og vi lar vi frontmann og låtskriver Kristopher Schau forklare bakgrunnen for den:

– Det er historien om to, eller muligens tre, halvdaffe punkere som føler at de egentlig burde finne på noe faen, men kanskje bare ikke AKKURAT idag. Derav linja "Let's start a riot....but maybe not today". Et eller annet sted i prosessen så følte vi at vi kanskje trengte en slapp punker i tillegg til å si "okay" på slutten av låta, så da sms'a vi Ivar Nikolaisen, siden han er den eneste punkeren vi kjenner, og så spilte han inn det "okay"et dere hører på slutten på telefon og sms'a den tilbake. Med den på plass så føler vi at disse to og et halvt minuttene blei akkurat som vi hadde håpa. Høres veldig ut som The Dogs, og The Dogs er favoritbandet vårt, så vi er happy!

Foto: Glenn Melling
Artwork for "Let's Start A Riot"

Vi representerer Gåte, Oslo Ess, deLillos, CC Cowboys, The Dogs, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Anna Kajander, Temporary, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, Orbo, daelen, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

Påls butikk er ute med siste singel fra kommende album16.8.2019 09:25:32 CESTPressemelding

I dag slipper Påls butikk singelen «Lag spor» hos Drabant Music. «Lag spor» er siste singel ut før albumet DPRESSR slippes 20. september. Mens albumet setter søkelyset mot samfunnstrekk under press, forteller låta at det tross alt finnes håp for lysere tider. – Jeg har hatt noen gode samtaler med eldre mennesker. Selv om jeg kanskje har håpet på å få servert løsningen til livets utfordringer i ett kort råd, er det nok sjelden livsvisdom kan formidles sånn, sier vokalist Mats Larsen. Hør singelen her! – «Lag spor» prøver å fange min opplevelse av disse samtalene. Den er et positivt motsvar til albumets øvrige låter, og en hymne til Østensjø. Singelen er fjerde låt ut fra det kommende albumet, som blir den fjerde utgivelsen fra Påls butikk siden bandet ble opprettet i 2015. Påls butikk forsøker å stå midt i rocken. Soundet som plateanmeldere har betegnet som særegent Påls butikk, skapes av at de bruker en rekke av rockens sjangerelementer for å få frem budskapet sitt. Uttrykket blir en f

Trang Fødsel er ute med «1000 karameller»2.8.2019 10:31:13 CESTPressemelding

Siden Trang Fødsel gikk i studio for første gang i 1996, har de gitt oss flere store hits som «Kursiv», «Fredag», «Drømmedame» og «Livet er helt ålreit». Bandet lever fremdeles i beste velgående, og nå kommer det mer musikk fra deres kant! I dag slipper de singelen «1000 karameller», som følger fjorårets to særdeles fengende singler «Likerække» og «Jeg er faen meg det beste som har skjedd deg». Singelen er utvilsomt et perfekt supplement til sommerspillelista, med sitt herlige og energiske lydbilde som lett smitter. Hør «1000 karameller» her! Ifølge frontfigur Hans Petter Aaserud handler sangen om en veldig fin kveld på byen. – Men spørsmålet er om minnet er ekte, eller om det bare er en drøm, sier Aaserud.

Legendariske Follow That Dream gir første smakebit fra reutgivelse26.7.2019 10:29:05 CESTPressemelding

30 år etter at de ble oppløst, slipper Follow That Dream sine to utgivelser i nytt fysisk opplag. Første hint av hvordan dette låter kan du høre allerede her og nå! «Betty» er nemlig ute digitalt, og dette markerer at du snart også kan nyte vellyden av EP'en Fishing for Success (1987) samt albumet Follow That Dream (1988) nøyaktig slik du ønsker; på plate eller strømmetjeneste. Dette skjer 30. august. Men det er mer! 6. september står de på John Dee i Oslo, som er en ekstremt sjelden mulighet til å oppleve dette legendariske Oslo-bandet live. Det har ikke vært mulig siden 1989, og dette skjer bare for én kveld. Follow That Dreams energiske og melodiske postpunk hentet inspirasjon fra begge side av Atlanterhavet, og ga dem ry som et av våre aller mest lovende rockeband på siste halvdel av åttitallet. På scenen leverte de intense og underholdende konserter, og var i tillegg kjent for sine overraskende coverversjoner av band som ABBA og a-ha. Bandet består av vokalist og gitarist Harald H

Mr. E & Me er ute med «Wet Socks»!5.7.2019 10:57:36 CESTPressemelding

I dag er Mr. E & Me tilbake med sin andre singel fra den kommende plata New Orchestral Hits 4 Kids! "Wet Socks is a super catchy homage to Ennio Morricone’s spaghetti western scores. Foolishly trying to create a giant wave in a puddle, the character winds up with wet socks…" Hva skjer når du forsøker å lage en kjempebølge i en søledam, på vei til skolen? Riktig! Du får våte sokker. Den kritikerroste låtskriveren Martin Hagfors, og Erik Johannessen - best kjent som medlem av Jaga Jazzist - er duoen bak Meg og kammeraten min, som er kjent for små og store over hele landet. Nå gir de ut barneplate på engelsk, og for første gang eksporteres norsk barnemusikk ut i verden! Den nydelige førstesingelen «Long Long» med Mari Boine, følges opp med superfengende «Wet Socks» fra det kommende albumet New Orchestral Hits 4 Kids. «Wet Socks» er en glad homage til Ennio Morricone - kongen av spagettiwestern-musikk - og galopperer inn i barnemusikkhistorien som en ny klassiker til glede for unge og gaml

Ida Jenshus slipper «Over Before It Started»21.6.2019 10:12:29 CESTPressemelding

I dag er Ida Jenshus tilbake med det fjerde kuttet fra sitt kommende sjettealbum From This Day On. Etter å ha nytt ulike spekter av Jenshus sin nye stil, med låter som «Love You A Little Less», «Heartland» og «That Morning», senker hun tempoet og leverer et ømt og kjærlig verk med «Over Before It Started». – Denne låta ble skrevet da jeg var hjemme hos mamma på Inderøy. Jeg ville skrive mesteparten av der før jeg gikk i studio med Alexander Pettersen for å ferdigstille den, forteller hun. Hør «Over Before It Started» her! Jenshus var nemlig bare 17 år da hun valgte å ikke fullføre videregående skolegang for å følge musikkdrømmen. Ifølge henne handler denne sangen om at det er en livsstil man har valgt som kan være vanskelig å kombinere med å pleie andre forhold og tiden ofte ikke strekker til. Om at man trenger og vil være sammen med noen, men har vanskelig for å forandre seg. «I was seventeen when life got real. I saw everything a kid shouldn’t see», synger hun, og 11 år etter platede

Anja Garbarek er nominert til EDVARD-prisen!20.6.2019 12:24:32 CESTPressemelding

Vi gratulerer Anja Garbarek med nominasjon for fjorårets kritikerroste album The Road Is Just a Surface. TONO har i dag annonsert de nominerte til EDVARD-prisen, og i kategorien «Åpen klasse» er Anja Garbarek sitt første album på 13 år blant de nominerte! The Road Is Just a Surface ble sluppet i august i fjor. Aftenposten kalte det «et nydelig comeback», og VG omtalte albumet som «Merkelig. Knirkete. Uforståelig. På alle de beste måtene». Av dem, samt flere, ble hun belønnet med terningkast fem. Albumet ble sluppet i to utgaver - én rød og én gul. Gjennopplev dem her!