The Contenders utfordrer med "Feber"

The Contenders er endelig tilbake! Foto: Tor Arne Rønning

To og et halvt tiår etter at The Contenders kapret førsteplassen på norsk radios topp 40 liste med ”Radioland”, er bandet tilbake med en groovy ny låt på norsk; ”Feber”!

"Feber" er ute i dag, og kan høres her!

Coveret med en alligator i flammer er en hyllest til det funky og nostalgiske New Orleans-soundet, samt bandet The Neville Brothers albumcover ”Fiyo on the Bayou”. Låta er skrevet av brødr. Kulseth og produsert av Kim Edvard Bergseth som har produsert og skrevet låter for et utall flotte norske artister, blant annet Amund Maarud, Vidar Busk, Linnea Dale og Adam Douglas.

The Contenders ble dannet i 1988 og fikk sin fullverdige besetning av opprinnelige Solør-karer i 1990. Bandet ble startet opp som husband, inspirert av tidens americana- og roots-bølge. Som en slags norsk variant av blant annet NRBQ, the Fabulous Thunderbirds, Los Lobos, Dr. Feelgood og Rockpile på legendariske Cruise Café i Oslo, som var et mekka for Americana-interesserte på 80-90-tallet. Bandet fikk kontrakt med plateselskapet EMI (nå Warner) og spilte inn sin første LP «The Contenders» på fire dager i mars 1989.

The Contenders er endelig tilbake! Foto: Tor Arne Rønning
Foto: Tor Arne Rønning