Thailand – bortenfor de største turistområdene

Thailand er et av våre mest elskede reisemål, og et land som det er enkelt å besøke og reise rundt i. Vennlig befolkning, god, billig mat og det tropiske klimaet er en drøm for solhungrige nordboere. Baksiden av fremgangen som turistland kan innebære at det er vanskelig å finne de mer bortgjemte perlene. MEN- det finnes fortsatt mange steder og områder der det ikke er like mange turister.

- Thailand er det perfekte reisemålet uansett om du er ute etter sol, bad eller eventyr. Derimot kreves det litt research om du ikke vil kjempe om plassen med for mange andre turister. Men, for de som ser litt bortenfor turistområdene så er det mange steder å oppdages som er mindre turistifiserte, sier Ellen Wolff Andresen, Markedssjef i Ticket Feriereiser.

Koh Kho Khao

Koh Koh Khao er selve symbolet på stille, fredfulle Thailand til tross for nærheten til det populære turistområdet Khao Lak. Koh Koh Khao er skilt fra fastlandet med et smalt sund, båten mellom øya og fastlandet tar bare fem minutter. Koh Koh Khao er en relativt stor øy, men turistene – og hotellene – er få noe som gjør at det er god muligheter til å få en paradisstrand helt for seg selv.

Koh Kut

De fleste besøkere, etter noen dager i Bangkok, reiser sørover mot med velkjente paradisøyer så ligger vakre Koh Kut østover ved grensen mot Kambodsja. Jungel og turkisblått vann der freden råder, sammen med øyas egne lyder som bølgeskvulp og aper som skriker i trærne. Her er de opptatt med å beholde og bevare øyas sjarm og ikke la masseturismen ta over, men isteden utvikle turismen på en varsom måte uten å true Koh Kuts ro og vakre natur.

Chiang Mai

I nordlige Thailand finner du bølgende åser, høye fjell og sjarmerende byer og også den litt større byen Chiang Mai. Chiang Mai har lenge vært med på turistenes radar og frister både backpackers og de som ønsker mer bekvemmelighet, men har likevel lyktes i å beholde følelsen av genuinitet. Her finnes det berømte nattmarkedet med fantastisk mat og fint håndverk. Chiang Mais gamleby ligger innenfor en nesten perfekt kvadratisk vollgrav, og her er det mange gode hotell, kafeer og restauranter for alle ulike smaker.

Pai

Pai er en bortgjemt bohemsk liten by nær Chiang Mai med bare ca 4000 innbyggere. Reisen tar 3-4 timer med buss fra Chiang Mai gjennom vakre risefelt og tett jungel. Pai består bare av noen få gater, men har en sjarm som er vanskelig å finne andre steder. Området er perfekt for spennende utflukter som rafting, kajakkpadling eller langsom seiling nedover elven på en bambusflåte. Her finnes også fine vandringsleder med mulighet for å besøke stambyer.

Å tenke på når du reiser til Thailand

1. På mange steder er det bare kontanter som gjelder, så pass på å ta med kontanter når du reiser rundt.
  2. En god ide kan være å skaffe seg et bankkort som ikke har avgifter for uttak utenlands slik at du ikke trenger å ta ut altfor store beløp samtidig.
  3. Våg å teste deilig gatemat! Ofte er det gatematen som er den beste å spise. Bare vær nøye på at den er nylaget, ordentlig varm og ikke har ligget fremme lenge.
  4. Pass på å ha en god reiseforsikring!
  5. Ikke vær redd for å prute! Det er en del av kulturen. Det er heller ikke uvanlig at selgeren legger på ekstra når turistene kommer, så begynn på halve prisen når du setter i gang. Smil, det kommer du langt med.

Fredrik Selmers vei 6

90594673http://www.ticket.no

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.