Test av starthjelpere: Hjelp til selvhjelp, men noen svikter

25.1.2017 07:00 | NAF

Flatt batteri er den hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere må rykke ut. - Med en starthjelper kan du du få i gang bilen selv. Nå får du de i lommeformat, men vår test viser at ikke alle klarer jobben, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En hendig starthjelper kan være din redning når batteriet er flatt. Men kvaliteten varierer, så les testen før du kjøper. (FOTO: NAF)

De nye starthjelperne er ikke stort større enn en smart-telefon, og dermed veldig hendige å ha med seg på bilturen. NAF har testet åtte starthjelpere, eller jumpstartere og boostere som de også er kjent som.

- Målet med testen var å se om de klarer jobben. De fleste klarte å starte en større bilmotor med helt utladet batteri, og det er imponerende. Men de dårligste sviktet, sier Sødal.

Testens vinner er Sonic Starbooster som var overlegen de andre i kapasitet og ga flest startforsøk. Rett bak vinneren kom Car Rover sin starter og Jumpstart & Powerbank. De to klart dårligste i testen var Clas Ohlsons Cotech 36-6341 og Trust Starthjelp. Starthjelperen fra Clas Ohlson klarte ikke å starte en bil med stor motor i kulda, og den hadde klart lavest kapasitet i testen. Trust sin booster klarte heller ikke å starte en bil med større motor i kulda.

Gjennomgående for alle starthjelperne er at kapasiteten er lavere enn det som er oppgitt fra produsent. Verst var Car Rover som har en oppgitt kapasitet på 26 amperetimer, mens den i virkeligheten har sju. Flere av de andre har ned mot halve kapasiteten av det produsenten oppgir.

- Dette viser at det er viktig å sjekke ut tester som denne før man kjøper en starthjelper, mener Nils Sødal. – Fordelen med dem er at de er enkle å håndtere og ha med seg på bilturen. Men er du på hytta og det er kaldt, ta den med inn i varmen så den ikke mister starteffekt, avslutter han.