”Teslaskatt” i dag vil slå ut på familie-elbilene i morgen

Dersom du planlegger å skifte ut bilen de neste årene, bør du lese videre. Har du diesel- eller bensinbil og vil beholde den en stund, bør du i hvert fall lese. Regjeringen vil skru opp avgiften på de største elbilene. NAF reagerte umiddelbart på vegne av medlemmene. Å innføre avgift på de store elbilene nå er uklokt. Det vil bremse den nødvendige utskiftningen av bilparken.
Snart kommer det flere elbiler med lang rekkevidde på markedet (Foto: NAF)

Fordi uten en renere bilpark, når ikke Norge klimamålene som er satt av Stortinget. Da vil politikerne fort gripe til nærmeste løsning, nemlig å skru opp avgiftene igjen. Regningen ender fort opp hos de av oss med en dieselbil i garasjen.

Tenk to skritt frem
NAF mener det er mulig å nå klimamålene. Men vi er bekymret for at tiltakene som brukes for å få ned utslippene vil bli flere og dyrere jo nærmere vi kommer fristen. Alle vi som kjører bil er derfor avhengig av at flest mulig elbiler kommer raskt på veiene. Da er en avgift som gjør de største elbilene mindre konkurransedyktige et feilgrep.

Stortinget har vedtatt et mål om at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Derfor bør de gjøre det enkelt for folk å velge elbil i stedet for å avgiftene de bilene de ønsker skal rulle på norske veier i fremtiden.

Tesla får avgift fordi den er tung, ikke fordi den er dyr
Elbilene med lang rekkevidde har store, tunge batteripakker. En Opel Ampera-E, en liten familiebil med lang rekkevidde, veier hele 1620 kilo. Den er på størrelse med en VW Golf – som veier kun 1268 kilo. Jo lengre rekkevidde og større bil, jo større og tyngre batterier.

Når flere store familie-elbiler med lang rekkevidde kommer på markedet, vil mange måtte betale denne nye avgiften dersom regjeringen får viljen sin. Ikke fordi bilen er dyr, men fordi den er tung. Familie-elbilene blir dyrere for alle som trenger en bil med plass til mange, med hengerfeste eller rekkevidde frem og tilbake til hytta.

Bruktbilmarkedet trenger også elbiler
Folk flest kjøper bruktbil – ikke nybil – derfor burde en avgift som bremser salget av store elbiler bekymre flere enn de som skal kjøpe Tesla til neste år. En ny elbil på veien i dag, ender nemlig opp som en elbil på bruktmarkedet.

Nærmere 70 prosent av bilene er i dag dieselbiler. Når disse en gang skal byttes ut, vil det med stor sannsynlighet være med elbiler. Da er det en fordel at det er størst mulig gode elbiler i markedet slik at flest mulig kan få en bil som passer sitt behov.

En renere bilpark er viktig både for miljøet og for lommeboka. Prinsippet om at lavere utslipp gir lavere avgift bør derfor bestå.

Snart kommer det flere elbiler med lang rekkevidde på markedet (Foto: NAF)

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF