TERRY O’NEILL – Icons, Galleri Fineart 21.januar - 7.februar

I femti år har fotografen Terry O’Neill tatt bilder av rockestjerner og skuespillere. Bilder som avspeiler en æra der det intense psykologiske portrettet var med å skape ikoner. Torsdag 21. januar åpner Terry O’Neill en stjernespekket utstilling hos Galleri Fineart.

Brigitte Bardot.

Denne salgsutstillingen inneholder i underkant av 90 verk fra hele hans karriere. Ikoniske fotografier av blant annet Brigitte Bardot, Frank Sinatra, David Bowie, Faye Dunaway og Mick Jagger vil bli vist. O’Neill vil selv være tilstede under åpningen og holder artist talk denne kvelden, samt fredag 22. januar sammen med journalist Robin Morgan.

TERRY O’NEILL (1938) født i London, East End. 14 år gammel slutten han på skolen for å bli jazztrommeslager. Kun tilfeldigheter gjorde at han isteden ble fotograf.
En dag fikk han se innenriksminister Rab Butler sovende på en flyplass, og tok bilde av ham. Bildet ble neste dag førstesideoppslag i Sunday Dispatch. Dette ble startskuddet på en lang og fremgangsrik fotokarriere. O’Neill skilte seg ut med sine naturlige og spontane bilder, og ble raskt populær.

Vennskapet med stjerner som Richard Burton og Michael Caine gjorde det mulig for han å føre forskjellige mennesker sammen for fotografiske møter. Da Elizabeth Taylor ville møte David Bowie, førte O’Neill dem sammen i en rekke klassiske bilder.

På 80-tallet fotograferte Terry O’Neill mer og mer for Hollywood. Ekteskapet med Faye Dunaway bidro til hans internasjonale fremgang. Gjennom årene har han fotografert mange store navn som Brigitte Bardot, Frank Sinatra, David Bowie, Andrey Hepburn, Clint Eastwood, Sean Connery, Paul Newman, Elvis Presley, The Rolling Stones, U2 og The Beatles, Det britiske kongehuset og Nelson Mandela.

Gjennom sin karriere har hans fotografier blitt kjøpt inn av flere av verdens største gallerier og viktige private samlinger. De siste årene har flere av hans ikoniske fotografier blitt solgt for rekordsummer hos de store auksjonshusene.

Brigitte Bardot.
David Bowie

Fineart AS er gjennom nettsiden fineart.no og Galleri Fineart på Tjuvholmen, Nordens største portal for presentasjon, formidling og salg av kunst. Fineart eies i dag av Aller Media, og har 20 ansatte. Selskapet omsetter for 50 -60 millioner kroner per år. Fineart formidler hovedsakelig mest grafikk, men også maleri, foto, skulptur, bøker, glasskunst, kunsthåndverk og tekstil.

Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard12.3.2018 09:04Pressemelding

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!