Amer Sports NorgeAmer Sports Norge

Terrengløping vokser i hele Norden.

Salomon og XXL introduserer denne våren et nytt nordisk samarbeid innen terrengløping. Nordmenn, svensker og finner har fått øynene opp for løping i terrenget og dermed øker også merkevarene og de store kjedene sitt fokus på denne aktiviteten.

Kredit: Vegard Breie

Løping i terrenget er mer populært enn noensinne, både Salomon og XXL opplever sterk vekst i dette segmentet. I tillegg til at mange aktive «asfaltløpere» har fått øynene opp for terrengløping, kommer det også nye kunder til denne aktiviteten. Flere yngre er opptatt av trening og en aktiv livsstil, samtidig som de ønsker å oppleve. I dette bildet passer terrengløping perfekt inn.

Nordic Trail Moments
Salomon og XXL ruller denne sesongen i gang et nordisk initiativ sammen med flere av de mest spennende konkurransene innenfor terrengløping. Navnet på konseptet er Nordic Trail Moments og til sammen vil konseptet involvere ti ulike konkurranser fra Bergen i vest til Helsinki i øst. – Vi har lagt vekt på å finne konkurranser som er varierte og unike, samtidig som vi ønsker å løfte terrengløping videre fremover i Norge, Sverige og Finland, sier Nordisk Markedskoordinator i XXL, Andreas Hauger.

– Våre observasjoner av dagens marked er at løping I terrenget er skikkelig “in”. Vi ser også at den største potensialet ligger i å øke kunnskapsnivået blant de stadig nye kundene som løper. Svært mange nybegynnere løper fremdeles med tradisjonelle «hvite joggesko» i terrenget, sier Hauger.

- Den viktigste egenskapen til en løpesko som er beregnet på terrenget er grepet, og når man løper i terrenget med «hvite joggesko» så blir det litt det samme som å sykle med landeveissykkel på stiene i Nordmarka. Sålene på våre terrengløpesko har nå fått en mykere gummiblanding, som gir sikkert grep på sleipe røtter og våt stein, sier Markedssjef for Amer Sports i Norge, Fredrik Mandt.

«Det blir litt det samme som å sykle med landeveissykkel på stiene i Nordmarka»

Store kontraster
Nordic Trail Moments startet sin reise allerede Lørdag 21. Mai i Sverige før det nå forflytter seg videre rundt i Norge, Sverige og Finland gjennom sommeren og høsten. Den korteste konkurransen som er en del av konseptet er det 1,8 km lange motbakkeløpet Kvilhaugen Opp i Trondheim, som arrangeres under Toppidrettsveka. Mens den lengste distansen finner man i det 122 km lange ultraløpet Salomon Xreid Senja. På alle konkurransene vil det være mulig å teste ut Salomon terrengløpesko.

Se hvilke konkurranser som er en del av Nordic Trail Moments her: https://www.xxl.no/Nordic-Trail-Moments

Om Amer Sports Norge

Amer Sports Norge
Eyvind Lychesvei 9C