Terje Dragseth mottar dansk litteraturpris

Terje Dragseth er tildelt det prestisjetunge F. P. Jacs Mindelegat 2016. Prisen er på 25 000,– Dkr og en nummert litografi av Erik A. Frandsen

Terje Dragseth er en av våre mest innovative og tydelige poeter. Foto: © Lars Gundersen

Terje Dragseth (f. 1955) og har siden debuten med Offerfesten (1980) utgitt en rekke bøker som har befestet hans posisjon som en av våre mest innovative og tydelige poeter. For diktsamlingen Bella Blu fikk hanTriztan Vindtorns poesipris.
Dragseths bøker roses av kritikerne og om hans siste diktsamling Jeg skriver språket, uttalte Fædrelandsvennens anmelder Emil Otto Syvertsen:

"Her møter jeg en erfaren dikter, en som har jobbet med ord og språk og rytme i mange år, som har bred lesning og dyp orientering, som øser av sin poetiske overflod.(...) Dette er hele skriftens, språket, poesiens og litteraturens historie som er forsøkt fanget i noen linjer.". Aftenpostens Henning Howlid Wærp skrev i sin anmeldelse av samme bok at «Terje Dragseth viser seg som en Henrik Wergeland av vår tid i denne energiske diktsamlingen.»

Utdelingen av F. P. Jacs Mindelegat 2016 finner sted i Danmark torsdag den 8. september

F.P. Jac (Flemming Palle Jakobsen) var en dansk dikter og forfatter.
Bak F. P. Jacs Mindelegat står en gruppe mennesker, som ønsker å hedre utvalgte personer, som med hjerte, høyt humør og i Jacs ånd på en eller annen måte gjennom deres dyktighet, deres verk, deres engasjement, kort sagt deres aktiviteter har beriket den tid og det samfunn, vi lever i.

Kontaktinfo:

Terje Dragseth: