Tenk - igjen og igjen

Sorteringssamfunnet, har det kommet for å bli? Hvor går grensene for hva som sorteres innenfor og hva som ikke gjør det? Hvem har ikke livets rett, slik det defineres av politikere og folk? På Kirkeskipets samtale i dag ble oppfordringen «vær bevisst»!

Kristin Halvorsen, leder i Bioteknologirådet, møtte 15. august preses i Bispemøtet Helga Haugland Byfuglien til en liten times samtale om bioteknologiens muligheter og utfordringer.

Bispemøtets preses Helga Haugland Byfuglien møtte Kristin Halvorsen, leder i Bioteknologirådet, til en liten times samtale om bioteknologiens muligheter og utfordringer. For det er ingen tvil om at vi oversvømmes av tilbud om å genteste oss selv eller det ufødte liv.

Frisk, så vidt man vet
Den tidligere politikeren var opptatt av å skille mellom de ulike testene.

- Gentesting er ingen spøk! Det er stor forskjell mellom å teste for sykdommer som kan behandles og å se hva slags forutsetninger man har for å bli en toppidrettsutøver. Det første gir muligheter for å forbedre behandling og gi persontilpasset medisin. Så hvis du har en sykdom og gentesting kan gi deg persontilpasset behandling, er det bra. Men hvis gentesting sier noe om hva du kan utsettes for i framtida, når du i dag er 30 og frisk, og når du får vite at du får en sykdom som ikke kan helbredes, er dette et gode? Jeg mener nei.

I dag kan foreldre gjøre såkalt preditiv testing av barnet når det er grunn til å tro at barnet er bærer av en alvorlig sykdom. Når barnet er 16 bestemmer det selv. Gentesting gir også dilemma utover bare den som velger å teste seg eller sitt barn.

- Om jeg henter inn opplysninger om meg selv og mine gener, får jeg også vite noe om genene til søstrene og datteren min. Er det ønskelig? Hva skal jeg dele med dem?

Forskjell på folk
Kristin Halvorsen var klar på at dagens tema er krevende.

- Dette er et stort dilemma, og det blir ikke mindre ettersom utviklingen går videre. Nå er det mer kommersialisert enn noen gang. Og dette vil gjøre forskjell på folk, de gravide kvinnene som er godt orientert og som har midler til å gjennomføre alle tester, vil få mange fler opplysninger om livet de bærer fram. Da øker dette forskjellene i samfunnet.

Halvorsen hadde særlig to oppfordringer til deltakerne; vern om ditt DNA og tenk deg om!

- Er det nå så klokt at ditt DNA er tilgjengelig i store, amerikanske selskaper? Vil du dele det med fremmede? Og så må man tenke seg nøye om, for hva vil du med opplysningene du får? Og hvis du tar en gentest av fosteret, det som skal bli din sønn eller datter, hva gjør du med den nye kunnskapen du får?

Preses slo fast at genteknologien og dilemmaene rundt det er krevende tema som ikke nødvendigvis passet til kirkekaffen. Halvorsen repliserte raskt: - eg har fått fres i mange kjedelige selskaper, jeg!