Telia sørger for grønn reservestrøm

28.11.2016 09:39 | Telia Norge

Telia bruker nå for første gang hydrogengass som drivstoff til et reservestrømsystem. Hydrogengass er et miljøvennlig alternativ til de dieseldrevne aggregatene og skal sikre reservestrøm til basestasjoner ved lengre strømutfall.

Telia bruker nå for første gang hydrogengass som drivstoff til et reservestrømsystem. Hydrogengass er et miljøvennlig alternativ til de dieseldrevne aggregatene.

– Telia er først i Norge med å ha denne løsningen i et mobilnett, der vi kan forsterke en basestasjon med hydrogendrevet reservestrømsystem, sier Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i Telia Norge. – I Danmark har nødnettet hatt reservekraft fra hydrogen i ti år, og også her i Norge brukes hydrogen i stadig større grad. Som et eksempel går flere busser i Oslo på hydrogengass, og sist uke åpnet en ny hydrogenstasjon for biler i Sandvika.

Bakgrunnen for pilotprosjektet er Norsk kommunikasjonsmyndighets (Nkom) utbyggingsprogram for forsterket EKOM, som innebærer styrking av infrastruktur i mobilnett med reservestrøm og -samband i alle kommuner. Det skal sørge for at folk kan bruke mobiltelefonene sine selv om strømmen blir borte over lengre tid og basestasjonene faller ut. Nkom ba teleoperatørene om forslag til mer miljøvennlige måter å drive aggregatene på enn de tradisjonelle dieseldrevne nødaggregatene. Telia foreslo en testpilot der man bruker hydrogengass som drivstoff til reservestrømsystem, og gjorde en avtale med Nkom om å installere en hydrogenbrenselcelle i Tønsberg. Anlegget er nå ferdig.

– Systemet er svært miljøvennlig ved at det ikke slipper ut miljøfarlige avgasser, og det er tilnærmet støyfritt i drift. Behovet for service er i tillegg mindre enn ved et tradisjonelt aggregat, og normal levetid for brenselscelleaggregatet er 15-20 år, sier Hillestad.

Grønt skifte innen produksjon av reservestrøm
– Vårt mål er å etablere minimum ett område i alle landets kommuner med sikring av reservestrømkapasitet i minimum tre døgn til basestasjoner for at lokal kriseledelse og den øvrige befolkningen skal ha ett sted der de kan bruke egen mobiltelefon for å gi og motta beskjeder, sier Elisabeth Aarsæther, assisterende direktør i Nkom. – Som myndighet ønsker vi å bidra til et «grønt skifte» innen produksjon av reservestrøm for basestasjoner, spesielt der disse er plassert i sårbare miljø, som natur, offentlige bygg eller boligområder.

Hvordan det virker
Hydrogencellen består av to små hytter hvor hydrogenflaskene står – disse er plassert tett inntil den eksisterende basestasjonen ved Eik i Tønsberg. Denne stasjonen gir dekning til Rådhuset i Tønsberg, som er møtestedet i kommunen. Hydrogenet leveres via rør inn til hytta stasjonen står i, hvor det er en ventil som reduserer trykket på veien. Hydrogenet blir da tilført sammen med luft i brenselcellen og sammen skaper de en reaksjon som gjør at vi får strøm. Brenselcellen er koblet opp til likeretter, og vil da ta over strømforsyningen ved nettutfall. Dette styres av controller-modulen som da er koblet opp mot Telias egne alarmer.