Telenor og UNICEF skal beskytte barn i Bangladesh på nett
Barn er svært sårbare for vold, utnyttelse og misbruk gjennom uanstendig innhold og oppførsel på nett. Dette søker UNICEF, Telenor og mobilselskapets datterselskap i Bangladesh, Grameenphone, å gjøre noe med.
Gjennom et nylansert prosjekt vil 1,2 millioner barn og unge få opplæring i hvordan de kan være trygge når de bruker internett. Mange foreldre i Bangladesh hindrer barn tilgang til internett for å beskytte dem, men mange barn mister da muligheten til å benytte seg av de mange fordelene internett har å by på. Derfor vil også 400.000 foreldre, lærere og omsorgspersoner få opplæring i hvordan de best kan beskytte barna.
UNICEF Norge og Telenor har siden 2014 samarbeidet på tvers av mange landegrenser og Telenors markeder, og sammen med flere av UNICEFs forskjellige landkontorer.
– UNICEF jobber for å sikre at hvert eneste barn i Bangladesh er beskyttet fra alle former for vold, utnyttelse og misbruk. Dette prosjektet sørger for at beskyttelse av barn på nett løftes fram i lyset. Vi håper også at dette vil danne fundamentet for at denne problemstillingen vil bli en viktig del av barns utdanning i Bangladesh, sier generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken.
Prosjektet er beregnet å nå ut til 20 millioner mennesker gjennom en informasjonskampanje. I tillegg vil denne oppfordre beslutningstakere til å gå sammen om en plan for å fremme denne problemstillingen.
Ole Bjørn Sjulstad, Chief Corporate Affairs Officer i Grameenphone, viser til at trygghet på nett har blitt et globalt tema, og da spesielt hvordan det påvirker samfunn og fremtidige generasjoner.
– Det er viktig at barn får dra nytte av internett i form av læring og at de forstår viktigheten av å «bruke hue» og å bruke hjertet på nett, sier Sjulstad.
Han referer til en nettvettkampanje UNICEF Bangladesh, Grameenphone og Telenor lanserte i 2018 kalt «Be Smart, Use Heart». Det nye prosjektet er en utvidelse av denne kampanjen, og vil satse på å styrke og spre budskapet om beskyttelse av barn på nett.
– Som en del av vår globale forpliktelse til FNs bærekraftmål nummer 10, om å redusere ulikhet, vil vi innen 2020 lære opp fire millioner barn, på tvers av våre åtte markeder i Norden og Asia, om hvordan de holder seg trygge på nett. Vi er stolte av å ha hatt UNICEF som vår globale partner siden 2014 og alle samarbeidsprosjekter vi har hatt for å sikre barns rettigheter og utvikling for en digital framtid, sier leder for bærekraft for Telenor i Asia, Manisha Dogra.
Kontakter
Nina HolandKommunikasjonsrådgiver
Tel:482 21 775nina.holand@unicef.noBilder
Om UNICEF Norge
UNICEF jobber for å skape varige endringer og styrke rettighetene - for hvert barn. Som verdens største hjelpeorganisasjon for barn og en viktig del av FN, har vi unik gjennomslagskraft i over 190 land. Vi kjemper for å redde barns liv, beskytte de mest sårbare og bygge en bedre fremtid i verdens mest belastede områder.
Følg pressemeldinger fra UNICEF Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UNICEF Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UNICEF Norge
30 millionar fleire jenter og kvinner har blitt kjønnslemlesta8.3.2024 00:01:00 CET | Pressemelding
Over 230 milloner kvinner som lever i dag har vore utsette for kjønnslemlesting. Det viser ein ny UNICEF-rapport som vert gitt ut i dag på Den internasjonale kvinnedagen 8.mars.
UNICEF frykter rekordstort gap i nødhjelp til barn i 202412.12.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
Gapet mellom de humanitære behovene for barn i nød og den globale finansieringen er alarmerende stort. Allerede nå viser en ny rapport at det mangler over 6 milliarder dollar for å dekke de grunnleggende behovene for barn i verden. Utsiktene til 2024 ser om mulig enda dystrere ut.
Norge gjorde for lite for å redusere familiefattigdom etter forrige krise6.12.2023 01:01:00 CET | Pressemelding
Mens land som Polen og Slovenia greide å redusere familiefattigdom med 30% eller mer, økte den i Norge med over 10% etter forrige finanskrise og frem til 2021. Det viser en ny UNICEF-rapport som lanseres i dag.
600.000 nordmenn gruer seg til jul28.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Rundt 600.000 nordmenn gruer seg til jul ifølge UNICEF Norges årlige juleundersøkelse. Som tidligere er det særlig de med lav inntekt og barnefamilier som er mest pessimistiske på egne vegne.
Fire av fem får julegaver de ikke har bruk for23.11.2023 13:06:28 CET | Pressemelding
I en fersk undersøkelse for UNICEF Norge svarer fire av fem av de spurte at de opplever å få julegaver de ikke har bruk for. Samtidig svarer mer enn én av tre at de ville blitt glade for gaver som gikk til et veldedig formål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom