Telenor kutter igjen

Legger ned en avdeling på Gjøvik og nedbemanner på Fornebu. 79 ansatte mister jobben.

Styret i Telenor Norge AS vedtok på styremøte den 17.10.2017 å legge ned en avdeling i Fixed & TV på Gjøvik med 23 ansatt og samtidig nedbemanne med 56 ansatte i divisjon Mobile på Fornebu.

EL og IT i Telenor Norge er sterkt uenig i bedriftens vurderinger og begrunnelser for nedbemanning av totalt 79 ansatte.

Fornebu, divisjon Mobile

EL og IT i Telenor Norge hevder at bedriften tar ut synergieffektene før endringene er gjort og advarer på det sterkeste at bedriften tar ut gevinsten før de er en realitet. EL og IT i Telenor Norge finner ikke at administrasjonen har godtgjort for tiltak som vil føre til reduksjon av arbeidsbortfall.

Det er gjennomgående at de gjenværende medarbeidere får flere arbeidsoppgaver og forholde seg til.

- Vi frykter at endringen som er vedtatt gjennomført vil medføre mer arbeid på gjenværende ansatte i organisasjonen og vil resultere i større arbeidspress og fare for høyere sykefravær, sier Hovedtillitsvalgt for EL og IT i Telenor Norge, Kosom Alexsander Skaale.

Gjøvik, divisjon Fixed & TV

Tap av viktig kompetanse

Telenor velger å legge ned avdelingen på Gjøvik med ansatte som har høy kompetanse – og gjennomsnittsalder.

EL og IT i Telenor Norge frykter at arbeidsoppgavene de ansatte på Gjøvik i dag utfører ikke vil bli ivaretatt på forsvarlig måte når de ansatte må forlate plassen sin.

EL og IT i Telenor Norge er bekymret når en stor del av arbeidsstokken fjernes og hva dette vil medføre av ekstraarbeid for de gjenværende.

- Vi frykter at endringene vil medføre mer arbeid på resten av ansatte i organisasjonen og hevder dette fører til større arbeidspress og fare for økt sykefravær sier Hovedtillitsvalgt for EL og IT i Telenor Norge, Kosom Alexsander Skaale.

Vi frykter at dette ensidige fokuset på kostnadskutt vil medføre tap av viktig kompetanse, ansatte velger å slutte i Telenor og forsvinne ut til konkurrentene.

Divisjonstillitsvalgt i Mobile
Kenneth Pettersen