Teknologisk revolusjon med Audi

Nye Audi A8 er med og flytter grensene for autonom kjøring blant dagens bilmodeller. I Frankfurt viser Audi dessuten frem to høyteknologiske konseptbiler som peker videre inn i en selvkjørende fremtid.

Audi Elaine

Audi Elaine er en el-SUV som i løpet av noen få år vil gjøre en høy grad av autonom kjøring mulig, sågar uten fører om bord. Bilens ytre vil mange dra kjensel på, da denne tilsvarer Audi e-tron Sportback Concept som tidligere i år ble vist frem i Shanghai. Også drivlinjen og den innovative lysteknologien er den samme for Audi Elaine. Men med konseptbilen som vises i Frankfurt er det enda mer. Audi Elaine har mange funksjoner som legger til rette for autonome fører- og assistansesystemer. På skalaen for autonom kjøring, skal Audi Elaine oppnå nivå fire. Det vil si at bilen i praksis vil være selvkjørende.

Den nye generasjonen prosessor har mer datakraft og raffinerte sensorer med enda større rekkevidde og presisjon. Audi Elaine kan derfor avlaste føreren over lange avstander. Audi Highway pilot er en forlengelse av A8s Traffic jam pilot, og tillater at bilen selv står for kjøringen i hastigheter fra 60 til 130 km/t, som i de fleste land er den maksimalt tillatte hastigheten.

Når Highway pilot er aktiv, bytter Audi Elaine fil automatisk. Den kan for eksempel passere kjøretøy og deretter gå tilbake til den opprinnelige filen. Bilen kan initiere, utføre og fullføre slike handlinger autonomt, uten involvering av personen bak rattet. Hvis sjåføren ønsker å gripe inn, kan de når som helst overstyre det autonome systemet.

Med Audi Aicon presenterer Audi et konsept for fremtiden, designet uten ratt og pedaler. Konseptbilen med fire dører tar dristige sprang for å vise utvendig og innvending design for de neste tiårene. Teknologikonseptet kombinerer innovasjoner knyttet til drivlinje, fjæringssystem, digitalisering og bærekraft på en visjonær måte. Også Aicon er fullelektrisk, med en mulig rekkevidde helt opp til 800 kilometer på én lading.

I tillegg er Aicon et spektakulært skue, plassert i D-segmentet over 5,4 meter lang. De kraftige hjulbuene peker tilbake på quattro og Audis rikholdige historie, samtidig som bilen i høyeste grad har blikket festet på fremtiden.

Audi ElAIne og Audi AIcon – De to konseptbilene avslører allerede i navnet at det er

snakk om fremtidsrettet høyteknologi. AI er bokstavkoden som utgjør overskriften for Audis store utvalg innovative systemer designet for å frigjøre sjåførens tid under kjøring. Herunder brukes kunstig intelligens og maskinlæring.

Om noen år vil omfanget av Audi AI bli utvidet i alle produksjonsmodeller. Samtidig er Audi i full gang med å utvikle et digitalt økosystem rundt bilene, som gjør at bilene alltid vil være påkoblet en verden av tilgjengelige muligheter.

Personal intelligent-assistent, PIA, er et konsept som tilpasser seg sjåføren og sørger for å ta over en så stor del av førerens oppgaver som mulig. Ved hjelp av kunstig intelligens, data innhentet både fra egen og andre biler, i tillegg til internett, gjør systemet livet på veien vesentlig enklere.

Frihet på veien er et mål for Audi. Audi AI trekker veksler på mange års erfaring med testing av selvkjørende teknologi. Når innovasjon og intelligent teknologi samles under Audi AI-paraplyen er målet teknologien skal bidra til en økt opplevelse av frihet for sjåfører med de fire ringene foran på kjøretøyet.

Audi Aicon
Audi Aicon