Teknologi, design og tilkoblingsmuligheter: Med ŠKODA SCALA har det tsjekkiske merket et nytt tilskudd i kompaktbilsegmentet

• Bagasjerommet på ŠKODA SCALA er ett av de største i klassen
  • I typisk ŠKODA-stil er det mye plass og fleksibilitet til tross for den kompakte størrelsen.
  • Kraftige og effektive TSI- -motorer i tillegg til miljøvennlig naturgass (CNG), alle med turbo.
  • Nye assistentsystemer bringer sikkerheten til et nytt nivå.
  • Med ŠKODA Connect er det enkelt å koble sammen sjåfør, bil og omverdenen.

Nytt særpreg, ny teknologi, nytt navn: Med ŠKODA SCALA utvider det tsjekkiske merket tilbudet i det populære segmentet for kompakte biler. Alle de nye modellene tilbyr et høyt aktivt og passivt sikkerhetsnivå, LED-hovedlykter og -baklykter, mye plass til bagasje og passasjerer, i tillegg til mange Simply Clever-funksjoner. Tre motorvarianter er tilgjengelig med 95,115 eller 150 hestekrefter. Denne 5-dørs-modellen kombinerer tiltalende design med en høy grad av funksjonalitet, og de nyeste tilkoblingsmulighetene. Med nye ŠKODA SCALA er det spennende designmønsteret fra VISION RS-studien, som imponerte på bilmessen i Paris, for første gang integrert i en serieprodusert bil. Modellen kommer på markedet allerede i første halvdel av 2019.

Bernhard Maier, CEO i ŠKODA, uttalte: «Med nye ŠKODA SCALA åpner vi et nytt kapittel for ŠKODAs kompaktbilsegment. Det er et helt nytt produkt, som setter nye standarder i dette segmentet når det gjelder teknologi, sikkerhet og design. SCALA tar opp i seg ŠKODAs velkjente diskrete og smarte eleganse på en perfekt måte. Vi er overbevist om at SCALA har de beste mulighetene til å omdefinere segmentet.»

Med SCALA presenterer ŠKODA det nye tiltalende utvendige og innvendige designspråket for første gang i en produksjonsmodell. Det har allerede fått oppmerksomhet på bilmessen i Paris med VISION RS. Med den nye modellen har det veletablerte tsjekkiske merket også tatt et stort teknologisk skritt fremover. Navnet SCALA, som kommer fra den latinske betydningen «trapp», «stige», passer derfor perfekt. Med SCALA har ŠKODA-merket klatret flere trinn opp på utviklingsstigen. Modellen integrerer på en perfekt måte et sett av merkeverdier, som kan oppsummeres på en god måte med «diskret og smart eleganse».

Nye skulpturelle former, dynamiske elementer og presise funksjoner gir bilen et tiltalende og autentisk utseende med en sterk egen identitet. Nye ŠKODA SCALA er den første ŠKODA-modellen som tar opp i seg kjennetegnene ved ŠKODAs nyeste designmønster, som man også vil finne i alle fremtidige ŠKODA-modeller. Nye SCALA er også den første produksjonsmodellen fra ŠKODA i Europa der «ŠKODA» står med blokkbokstaver på bakluken i stedet for ŠKODA-logoen.

Til tross for den kompakte størrelsen tilbyr ŠKODA SCALA god innvendig plass for en bil i segmentet for kompakte biler. Den nye modellen er 4 362 mm lang, 1 793 mm bred og 1 471 mm høy. Stor akselavstand på 2 649 mm, gir ŠKODA SCALA svært gode kjøreegenskaper.

Når det gjelder innvendige mål oppfyller ŠKODA SCALA alle behov og nærmer seg ŠKODA OCTAVIA. Benplassen er 73 mm (73 mm i ŠKODA OCTAVIA), albuebredde i baksetet er 1 425 mm (1 449 mm i ŠKODA OCTAVIA) og høyde i baksetet 982 mm (980 mm i ŠKODA OCTAVIA). Og i typisk ŠKODA-stil har ŠKODA SCALA ett av de største bagasjerommene i dette segmentet, med en kapasitet på 467 liter. Når baksetene er nedfelt, øker volumet til 1 410 liter.

Andre egenskaper er blant annet de innovative LED-hovedlyktene og -baklyktene. SCALA er den første ŠKODA-modellen som leveres med dynamiske blinklys bak. Skjult bak støtfangeren er en Simply Clever-funksjon mulig som ekstrautstyr: et elektrisk foldbart tilhengerfeste, som kan løses ut med en knapp i bagasjerommet. ŠKODA SCALA tilbyr også den typiske paraplyholderen (inkl. paraply) fra ŠKODA på førerdøren, og isskrapen i tanklokket, i tillegg til elektrisk bakluke som ekstrautstyr.

Ny generasjon av klasseledende Online-tjenester og Infotainment-systemer
For å komplettere ŠKODA SCALAs moderne utseende, er også den nyeste digitale teknologien integrert i bilen. Digital dasbord (ekstrautstyr) kan settes opp på en rekke ulike måter, og er tilgjengelig med en skjerm på 10,25 tommer, den største i kompaktbilsegmentet. Infotainmentsystemet er på opptil 9,2 tommer – også det største i segmentet.

Takket være en ny generasjon ŠKODA Connect -tjenester får passasjerene mulighet til å låse og åpne bilen med mobiltelefonen, og oppdatere programvaren i Infotainment eller kart over nettet – uten å måtte besøke en forhandler. Alle ŠKODA SCALA-bilene som leveres vil, som de første bilene fra ŠKODA, alltid vil være tilkoblet, takket være et innebygd eSIM. eSIM gir rask LTE-internettilkobling uten at det er nødvendig med et ekstra SIM-kort, eller tilkobling via en smarttelefon. eSIM støtter funksjonene nødanrop og proaktive tjenester som standard.

Fem effektive motorer og understellsregulering som ekstrautstyr
ŠKODA SCALA kan leveres med tre forskjellige motorer. Alle oppfyller utslippskravene i Euro 6d-TEMP-standarden. Det er tre bensinmotorer. Senere i 2019 kommer også en motor som bruker naturgass (CNG). Alle motorene leveres med direkteinnsprøyting og turbo, i tillegg til stopp/start-teknologi og gjenvinning av bremseenergi.

1,0 TSI-motoren med 95 hester leveres med en manuell 5-trinns girkasse. 1,0 TSI-motoren med 115 hester leveres med en manuell 6-trinns girkasse som standard eller med en automatisk 7-trinns DSG-girkasse som ekstrautstyr. ŠKODA SCALAs toppmodell med bensinmotor er 1,5 TSI. Dette er en firesylinders motor med en effekt på 150 hester, og den leveres med en 7-trinns DSG-girkasse som standard. Alle bensinmotorer er utstyrt med partikkelfilter.

1,0 G-TEC er det grønneste alternativet for ŠKODA SCALA. Denne tresylinders motoren er konstruert for hovedsakelig å bruke naturgass (CNG), som gir mindre CO2- og NOx-utslipp enn tradisjonelt drivstoff. Når naturgassen er oppbrukt, kan motoren også kjøre på bensin. Den nyeste versjonen av CNG-motoren har en effekt på 90 hester og en manuell 6-trinns girkasse.

Selv med standard understell, har ŠKODA SCALA veldig sikre og smidige kjøreegenskaper.  Sportsunderstellet, som er ekstrautstyr, har to forskjellige innstillinger, tilbyr flere individuelle valgmuligheter og er mer sporty.  Understellet er 15 mm lavere, og i tillegg til normalmodus finnes det også en sportsmodus med ventiljusterbare støtdempere som gir fastere kjøreegenskaper. Dette fører til mer sportslige kjøreegenskaper og bedre kontakt med veien.  Førere kan bytte mellom de to innstillingene i menyen for valg av kjøremodus.

En rekke nye assistansesystemer
Christian Strube, ŠKODA-styremedlem for teknisk utvikling, understreker at «Nye ŠKODA SCALA er basert på Volkswagen-konsernets fleksible MQB-plattform. Dette gjør det ikke bare mulig å bruke de nyeste kjøre- og understellskomponentene, men man får også tilgang til en rekke nye førerassistentsystemer som frem til nå bare har vært å finne i høyere bilsegmenter, enten for første gang, eller i forbedrede versjoner. I kombinasjon med en rekke passive sikkerhetssystemer hever assistentfunksjonene ŠKODA SCALA til et veldig høyt sikkerhetsnivå.»

Ett av de forbedrede assistentsystemene som er tilgjengelig i ŠKODA SCALA, er filskifteassistenten. Dette systemet (ekstrautstyr) varsler føreren når en bil nærmer seg blindsonen bakfra, eller er i førerens blindsone. Mens den kjente blindsonevarselen dekker et område på opptil 20 meter, kan filskifteassistenten registrere biler som er opptil 70 m unna, og derfor effektivt varsle føreren om farlige situasjoner på motorveier eller veier med to kjørebaner. Utmanøvreringsassistenten er en integrert del av filskiftefunksjonen.

Adaptiv cruisekontroll (ACC) er også laget for bruk på lange reiser på motorvei, og fungerer på hastigheter opptil 210 km/t. Avstandskontrollsystemet inkludert City-nødbremsfunksjonen bruker radar til å overvåke området foran bilen når du kjører i byen, og bidrar på den måten til å forhindre ulykker. Parkeringsassistenten hjelper føreren på en praktisk måte ved parkering – den manøvrerer ŠKODA SCALA inn og ut ved lukeparkering og parkering på parkeringsplass.

Høye sikkerhetsstandarder uten kompromisser
ŠKODA SCALA kan leveres med LED-hovedlykter og -baklykter som gjør det sikrere å kjøre og gir bedre sikt i mørket. Innvendig skaper LED-punktbelysning en behagelig atmosfære.

En rekke passive sikkerhetssystemer øker sikkerhetsnivået enda mer. Hvis en kollisjon er nært forestående, lukker den proaktive passasjerbeskyttelsesassistenten automatisk vinduene og strammer setebeltene i forsetene.  Dersom uhellet er ute, har ŠKODA SCALA opptil ni kollisjonsputer som beskytter passasjerene. I tillegg til de to kollisjonsputene foran for sjåføren og passasjeren i forsetet, har denne nye kompakte modellen også en kollisjonspute under rattet som beskytter bena; sidekollisjonsputer i frontdørene og hodekollisjonsputer, samt at sidekollisjonsputer for de to bakdørene også er tilgjengelig som ekstrautstyr. Etter en ulykke forhindrer multikollisjonsbrems bilen fra å rulle ukontrollert videre. Nødanrop ringer automatisk etter hjelp når kollisjonsbeltene eller beltestrammerne i forsetene er utløst. Den kan imidlertid også betjenes manuelt når som helst.

Link til flere bilder

ŠKODA SCALA med nytt interiør-konsept8.11.2018 13:47Pressemelding

- Den nye kompaktmodellen implementerer designelementer fra VISION RS-konseptet - Moderne design møter rommelighet og klassens største bagasjerom - Digitalt instrumentpanel med klassens største skjermer - Seter og overflater i premium, Suedia-mikrofiber - ŠKODA SCALA får sin verdenspremiere i Tel Aviv 6. desember ŠKODA offentliggjør nå en skisse av sin kommende kompaktmodell, og gir med det et første glimt av interiøret i nye ŠKODA SCALA. Bilen blir den første ŠKODA-modellen som får det nye infotainment-systemet med frittstående skjerm sentrert i førerens synsfelt. Digitalt instrumentpanel er tilvalg, men leveres med klassens største skjerm. I tillegg til nye stoffvalg og premiummaterialer, kan ŠKODA SCALA også tilby god plass og et klasseledende bagasjerom på 467 liter. Det nye interiørkonseptet til ŠKODA følger designspråket man så i konseptbilen ŠKODA VISION RS. SCALA blir den første produksjonsmodellen som får dette interiøret. Det nye instrumentpanelet går sømløst sammen med det u

ŠKODA KODIAQ RS – den første SUVen i RS-familien5.10.2018 09:39Pressemelding