Teknisk feil på tre av de nye ambulanseflyene
Fabrikken har sendt eksperter
Sjef for flyoperasjoner Hans Skog-Andersen i Babcock forklarer at dette er et system som skal sørge for at pilotene skal kunne lande flyene selv om det skulle oppstår et totalt strømbrudd ombord.
- Vi har rapportert inn feil på gyro-løsningen som skal sørge for at pilotene kan lande flyet visuelt selv om alle andre systemer blir satt ut av drift. Fabrikken tar dette på største alvor, og har sendt eksperter fra USA og Tyskland til Norge for å finne feilen, sier Skog-Andersen.
Setter tre fly på bakken
Risikoen for totalt strømbrudd i et fly er tilnærmet lik null, og selv om det ved strømbrudd også skulle oppstå en feil på backupsystemet, vil backupen fungere igjen ved restart i luften. Fabrikken mener derfor at flyene fortsatt er trygge å bruke. Likevel har Babcock av sikkerhetsmessige hensyn valgt å legge seg på en mer restriktiv linje enn fabrikanten.
- Sikkerheten kommer alltid først. Vi har derfor valgt å sette de tre aktuelle flyene på bakken til fabrikken har løst problemet. sier Hans Skog-Andersen.
Fokuserer på beredskap
Babcock har foreløpig ikke avgjort om det er aktuelt å fremsette krav om økonomisk kompensasjon mot fabrikken som følge av at flyene -tas ut av tjeneste.
- Vi har nå fullt fokus på å ivareta beredskapen i tiden det tar for fabrikken å få rettet feilen, sier Skog-Andersen.
Det er de to B250-flyene som for tiden står på Gardermoen og i Brønnøysund som har denne feilen. Kravene i kontrakten med Luftambulansetjenesten HF tilsier at det skal være åtte - ambulansefly for kortbane (B250) på beredskap på dag og sju på kveld og natt, pluss et jetfly for langbane dag og natt. Babcock henter derfor et B250-fly fra Sverige til Gardermoen og flytter litt på de øvrige flyene slik at beredskapen ved alle baser dekkes opp.
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Babcock Scandinavian AirAmbulance
Følg pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Babcock Scandinavian AirAmbulance på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Salget fullført - Babcock i Norge blir Avincis1.3.2023 11:31:33 CET | Pressemelding
Ancala Partners har fullført oppkjøpet av Babcock Internationals luftfartsvirksomhet innen beredskap i Iberia, Italia og Norden. Selskapet har blitt omdøpt til Avincis.
Babcock har sendt søknad om dispensasjon fra lockout25.6.2022 09:15:28 CEST | Pressemelding
Babcock har ikke fått svar fra helsemyndighetene på om det medfører fare for liv og helse at ambulanseflyene blir stående på bakken, men søker likevel om dispensasjon fra den varslede lockouten.
Beredskapsnytt: Beredskapen tilbake på høyt nivå etter smittetoppen17.6.2022 13:47:45 CEST | Pressemelding
De svært høye smittetallene under pandemien i februar og mars, rammet også ambulanseflytjenesten. Etter dette har tjenesten kommet tilbake til mer normal drift. I mars og april var tilgjengeligheten på ambulansefly innenfor det som er operatørens kontroll, på henholdsvis 95,56 og 96,15 prosent.
Ambulanseflyene: Smittetopp skapte utfordringer i februar1.4.2022 15:16:07 CEST | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,34 % i februar. Smittenivået nådde sitt foreløpige høydepunkt den siste måneden. Som for andre deler av helsetjenesten, har dette skapt store utfordringer på bemanningssiden for ambulanseflyene, og enkelte baser har til tider vært utmeldt på grunn av smitte.
Høy beredskap i januar18.2.2022 13:16:41 CET | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,57% i januar. Dermed ble det en god start på året for ambulanseflyene i Norge. Gjennom 2021 var tilgjengeligheten innenfor operatørs kontroll i gjennomsnitt 97,34 prosent per måned. Det var 0,65 prosentpoeng høyere året før.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom