Laerdal Medical AS

Team Ingebrigtsen blir ambassadører for livreddende førstehjelp

16. oktober er Verdens Livredredningsdag, og som en markering av dagen innleder Team Ingebrigtsen og Laerdal Medical i Stavanger et samarbeid som gjør Gjert, Henrik, Filip og Jakob Ingebrigtsen til internasjonale ambassadører for HLR-saken.

På verdensbasis dør hvert år mer enn 5 millioner mennesker av plutselig hjertestans. I Norge er tallet rundt 3 000, men kun rundt 10 prosent av de som rammes overlever. Med rask igangsatt hjerte-lunge-redning (HLR), og kyndig veiledning fra sykepleier på 113, etterfulgt av god profesjonell hjelp fra helsepersonell, kunne mer enn dobbelt så mange vært reddet.

De kan løpe, men kan de redde liv?

De tre Ingebrigtsen brødrene har alle blitt europamestere på 1500 m i friidrett. Nå ønsker de å bruke sin posisjon som toppidrettsutøvere for å bidra til å redde liv. De lar det bokstavelig talt gå sport i å bli en god livredder gjennom et såkalt QCPR Race. Ved bruk av sensoriserte øvingsdukker og en ny app utviklet av Laerdal, vil hver enkelt kursdeltaker lære å bli en mest mulig effektiv livredder. Deltagerne konkurrer mot hverandre og den som utfører livredning mest effektivt vinner livredningsracet.

- Dette er en konkurranse med spesiell mening, sier Jon Lærdal, som leder HLR-prosjektet for Laerdal. Med kvalitets-HLR kan sjansen for overleve firedobles, og med dette nylig lanserte undervisningsproduktet har vi sørget for at det både blir nyttig og gøy å få opplæring i HLR. Ved hjelp av QCPR Race blir deltakerne også stimuleret til repetisjonstrening for å forbedre sin egen ytelse og score i konkurransen. Det er helt strålende når nå Team Ingebrigtsen blir ambassadører for saken.

- Den største frykten min, er at det skal skje noe med hjertene til Henrik, Filip og Jakob», sier Gjert Ingebrigtsen. «Vi vet hvor viktig det er med livreddende førstehjelp. I dag fikk vi trent oss i høykvalitets HLR - helt supert og veldig viktig. Fremover skal vi også ha med oss Hjertestarter under treninger og samlinger. Vi er stolte over å kunne bidra med økt fokus på HLR-saken i Norge og internasjonalt», sier Gjert Ingebrigtsen.

95 prosent overlevelse blant maratonløpere i Japan

Hjertestans inntreffer sjelden under idrettskonkurranser, men like fullt skjer dette fra tid til annen.  En nylig publisert studie fra Japan viser at hele nitten av tyve personer som fikk hjertestans under maratonløp i perioden 1999 til 2013 overlevde, takket være umiddelbart igangsatt HLR og god oppfølgende behandling.

«Alle kan redde et liv».

Med disse ordene lanseres 16 oktober verdensdagen for HLR - «World Restart a Heart Day».

Tidligere har dagen bare vært markert i Europa, og i fjor ble rundt 200 000 personer lært opp i HLR på denne dagen, bare i Storbritannia. I år markeres dagen over hele verden, med støtte fra WHO, og mål om at 500 000 læres opp.

På verdensbasis er det store forskjeller på hvor ofte lekfolk går i gang med HLR. Det varierer fra 5 prosent til 80 prosent i tilfellene hvor slik hjelp er nødvendig. I Norge ligger vi helt i verdenstoppen og mange starter raskt HLR. I følge det Europeiske Resuscitasjonsrådet kan hundretusener flere liv reddes ved rask og riktig hjelp etter hjertestans.

Om Team Ingebrigsten

Henrik, Filip og Jakob Ingebrigtsen har oppnådd oppsiktsvekkende resultater i friidrett de siste årene. Gjert Ingebrigsten er trener og far, og har stått for treningsprogrammet siden guttene var små. Gjennom TV-serien Team Ingebrigtsen har enda flere blitt kjent med familien.

Om Laerdal

Laerdal Medical AS er en globalt ledende leverandør av opplærings- og behandlingsutstyr for livreddende førstehjelp. Selskapet har ca. 1500 ansatte i 25 land, hvorav 400 i Stavanger. Se mer på laerdal.com

Jon Lærdal
jon.laerdal@laerdal.com