Taximarkedet må reguleres – for kundenes skyld!
- Regjeringen skriver ut feil medisin når de mener at frislipp er løsningen på problemene i taximarkedet. Det vil hverken være en fordel for kundene, taxinæringen eller samfunnet, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.
Hovedbegrunnelsen til regjeringen for å åpne markedet helt fritt i byene, er at de mener det skal til for at ikke overvåkningsorganet ESA skal kreve frislipp over hele landet.
- Vi mener regjeringen ikke har forøkt å utforske handlingsrommet i EØS-avtalen. De tolker ESA alt for strengt, fortsetter Jensrud, som tror det er ideologiske og politiske grunner som ligger bak forslagene fra regjeringen.
- Taximarkedet må organiseres og reguleres slik at kundene får taxi når de skal, at prisene blir akseptable og at forholdene for bransjen blir forutsigbare. Da kan vi ikke ha den overetableringen av taxier som vi for eksempel ser i Oslo i dag, sier Jensrud.
Yrkestrafikkforbundet har i sin høringsuttalelse til regjeringens høringsforslag gått inn for at sjåførkompetansen må styrkes. Det må stilles krav om bestått praktisk og teoretisk kurs, for å få utsted kjøreseddel. Et slikt kurs bør være på 5 – 10 dager og inneholde: Individuelle kjøretimer med vekt på passasjervennlig, forsvarlig og miljøvennlig kjøring, førstehjelp, trafikksikkerhet, kundebehandling, konflikthåndtering og sikkerhet i bilen, servicearbeid overfor sårbare grupper, dypere innsikt i trafikkregler, samt lover og reguleringer som er aktuelle for drosjevirksomhet, skriver forbundet.
- For en næring som gjennom årene har vært anklaget for både skatteunndragelser, overprising og useriøsitet, er det merkelig at man tenker at frislipp er løsningen, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han viser blant annet til Stockholm der såkalte «friåkere» tar overpris av kundene.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JensrudGeneralsekretær
Tel:913 10 960trond@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Dokumenter
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for personer som arbeider i transportsektoren.
Vi har medlemmer i mange ulike deler av transportbransjen, blant annet taxisjåfører.
Yrkestrafikkforbundet er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom