Taximarkedet må reguleres – for kundenes skyld!
Yrkestrafikkforbundet er uenig med regjeringen som ønsker et frislipp av taximarkedet i byene. Forbundet frykter at det vil føre til dårligere og dyrere tilbud for kundene.

- Regjeringen skriver ut feil medisin når de mener at frislipp er løsningen på problemene i taximarkedet. Det vil hverken være en fordel for kundene, taxinæringen eller samfunnet, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.
Hovedbegrunnelsen til regjeringen for å åpne markedet helt fritt i byene, er at de mener det skal til for at ikke overvåkningsorganet ESA skal kreve frislipp over hele landet.
- Vi mener regjeringen ikke har forøkt å utforske handlingsrommet i EØS-avtalen. De tolker ESA alt for strengt, fortsetter Jensrud, som tror det er ideologiske og politiske grunner som ligger bak forslagene fra regjeringen.
- Taximarkedet må organiseres og reguleres slik at kundene får taxi når de skal, at prisene blir akseptable og at forholdene for bransjen blir forutsigbare. Da kan vi ikke ha den overetableringen av taxier som vi for eksempel ser i Oslo i dag, sier Jensrud.
Yrkestrafikkforbundet har i sin høringsuttalelse til regjeringens høringsforslag gått inn for at sjåførkompetansen må styrkes. Det må stilles krav om bestått praktisk og teoretisk kurs, for å få utsted kjøreseddel. Et slikt kurs bør være på 5 – 10 dager og inneholde: Individuelle kjøretimer med vekt på passasjervennlig, forsvarlig og miljøvennlig kjøring, førstehjelp, trafikksikkerhet, kundebehandling, konflikthåndtering og sikkerhet i bilen, servicearbeid overfor sårbare grupper, dypere innsikt i trafikkregler, samt lover og reguleringer som er aktuelle for drosjevirksomhet, skriver forbundet.
- For en næring som gjennom årene har vært anklaget for både skatteunndragelser, overprising og useriøsitet, er det merkelig at man tenker at frislipp er løsningen, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han viser blant annet til Stockholm der såkalte «friåkere» tar overpris av kundene.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JensrudGeneralsekretær
913 10 960trond@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
97711550tormund@ytf.noBilder

Dokumenter
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for personer som arbeider i transportsektoren.
Vi har medlemmer i mange ulike deler av transportbransjen, blant annet taxisjåfører.
Yrkestrafikkforbundet er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS
Følg saker fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Yrkestrafikkforbundet
EU-forslag truer norsk bussbransje13.2.2019 16:06:57 | Pressemelding
Hvis EU-kommisjonen får viljen sin kan det spøke for norsk bussbransje.Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud er bekymret.
NSB undergraver norske arbeidsplasser31.1.2019 10:37:15 | Pressemelding
NSB har i forbindelse med behovet for «buss for tog» sommeren 2019 søkt Samferdselsdirektoratet om å leie inn busser fra utlandet. De oppgir at det ikke er nok kapasitet i Norge til å dekke behovet, noe NHO Transport har imøtegått.
Vinterstenger toalettene9.1.2019 05:56:00 | Pressemelding
Langs landets veier møter publikum stengte toaletter når de kjører inn på rasteplasser. Dette er spesielt problematisk for yrkessjåfører, mener Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Fikk fornyet allmenngjøring innenfor gods og turbuss4.4.2017 14:36:31 | Pressemelding
Fredag 31. mars ble allmenngjøringsordningen innenfor turbuss og gods fornyet i tariffnemnda. – Vi har hatt allmenngjøring siden 2015, og det er for kort tid for å oppnå en varig effekt mot sosial dumping. Nå må også virkemidler som transportregister på plass raskt, men politikerne nøler, forteller forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Jim Klungnes.
Solvik-Olsen undergraver Røe Isaksen3.2.2017 10:17:18 | Debattinnlegg
Vil regjeringen ha flere unge yrkessjåfører - eller ikke?
Må vite hvem som jobber i Norge: Krever rask innføring av transportregister12.1.2017 05:00:00 | Pressemelding
– Transportregister over utsendte arbeidstakere i Norge er nødvendig for å sikre en seriøs transportbransje, sa forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet (YTF) på en høring i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Per i dag finnes det ingen oversikt over hvor mange som jobber i Norge, men som er ansatt i selskaper i andre land.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom