Taximarkedet må reguleres – for kundenes skyld!

Yrkestrafikkforbundet er uenig med regjeringen som ønsker et frislipp av taximarkedet i byene. Forbundet frykter at det vil føre til dårligere og dyrere tilbud for kundene.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud

- Regjeringen skriver ut feil medisin når de mener at frislipp er løsningen på problemene i taximarkedet. Det vil hverken være en fordel for kundene, taxinæringen eller samfunnet, sier generalsekretær Trond Jensrud i Yrkestrafikkforbundet.

Hovedbegrunnelsen til regjeringen for å åpne markedet helt fritt i byene, er at de mener det skal til for at ikke overvåkningsorganet ESA skal kreve frislipp over hele landet.

- Vi mener regjeringen ikke har forøkt å utforske handlingsrommet i EØS-avtalen. De tolker ESA alt for strengt, fortsetter Jensrud, som tror det er ideologiske og politiske grunner som ligger bak forslagene fra regjeringen.

- Taximarkedet må organiseres og reguleres slik at kundene får taxi når de skal, at prisene blir akseptable og at forholdene for bransjen blir forutsigbare. Da kan vi ikke ha den overetableringen av taxier som vi for eksempel ser i Oslo i dag, sier Jensrud.

Yrkestrafikkforbundet har i sin høringsuttalelse til regjeringens høringsforslag gått inn for at sjåførkompetansen må styrkes. Det må stilles krav om bestått praktisk og teoretisk kurs, for å få utsted kjøreseddel. Et slikt kurs bør være på 5 – 10 dager og inneholde: Individuelle kjøretimer med vekt på passasjervennlig, forsvarlig og miljøvennlig kjøring, førstehjelp, trafikksikkerhet, kundebehandling, konflikthåndtering og sikkerhet i bilen, servicearbeid overfor sårbare grupper, dypere innsikt i trafikkregler, samt lover og reguleringer som er aktuelle for drosjevirksomhet, skriver forbundet.

- For en næring som gjennom årene har vært anklaget for både skatteunndragelser, overprising og useriøsitet, er det merkelig at man tenker at frislipp er løsningen, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet. Han viser blant annet til Stockholm der såkalte «friåkere» tar overpris av kundene.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for personer som arbeider i transportsektoren.

Vi har medlemmer i mange ulike deler av transportbransjen, blant annet taxisjåfører.

Yrkestrafikkforbundet er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS

Oslofjordforbindelsen: Yrkestrafikkforbundet vil ha bro, slutter seg til ESA-klage over vedtak om ny bratt tunnel under fjorden25.6.2019 07:50:19 CESTPressemelding

Yrkestrafikkforbundet går inn for at fremtidens Oslofjordforbindelse baseres på broalternativet, og slutter seg til klagesaken Organisasjonen Bedre Veier, Norges Lastebileier-Forbund og KNA har reist for EFTAS overvåkningsorgan ESA. Organisasjonene ønsker å få fastslått at myndighetenes vedtatte løsning ikke oppfyller EUs tunnelsikkerhetsdirektiv, og dermed vil være ulovlig.