Tar du med deg disse ekle krypene hjem i kofferten?

Vi nordmenn reiser ofte på eksotiske ferier, og vintersesongen er høytid for å søke sol, varme og tropiske strøk. Men er du klar over hvilke blindpassasjerer du kan ende opp med å få med deg hjem i kofferten? Veggdyr og kakerlakker suger menneskeblod og sprer smitte. Skadedyr er både plagsomme og ekle, ikke minst vanskelig og tidkrevende å bli kvitt.

Kilde bilde: hussoppen.no

Veggdyr livnærer seg av menneskeblod og tanken på å ha et blodsugende innsekt i sengen skremmer de fleste. Kakerlakker lever av matvarer og søppel og kan utgjøre et alvorlig helseproblem som smittebærere. Skadedyr forsvinner ikke av seg selv, de gjemmer seg godt og formerer seg hyppig.

-Den beste måten å forebygge skadedyr på er selvfølgelig å holdet huset rent og unngå at de blir med hjem fra tropiske land ved å sikre varer, flyttelass eller reiseeffekter. Men hvis uhellet først er ute, må du tilkalle profesjonell hjelp. Innovasjon av skadedyr kan koste deg dyrt, sier Annika Persson, direktør for skade i Codan forsikring.

Hva er skadedyr?
Både veggdyr og kakerlakker regnes som skadedyr. Veggedyr er en parasitt som lever av å suge menneskeblod. De spres med mennesker og blir gjerne med i bagasjen hjem fra ferie. Veggdyr er vanskelig å bekjempe. Vanlige innsektsmidler funger dårlig og det er ofte dyrt og praktisk utfordrende å bekjempe dem. I verste fall må huset tømmes og innboet fryses eller varmebehandles.

Kakerlakk er et insekt som spiser og ødelegger alt fra matvarer til klær, plast og bøker. De beveger seg fra søppel, matavfall og kloakk til matvarer og innbo. Noen kakerlakker trives spesielt godt på varme og fuktige steder som bad, vaskerom og kjøkken, mens andre foretrekker kjølige kjellere og avløp.

Fordi kakerlakker oppholder seg i områder der bakteriene florerer, men også på steder hvor mat tilberedes, utgjør kakerlakker potensiell sykdomssmitte. En stor bestand av kakerlakker i boligen medfører også ofte psykisk stress hos beboerne.

Unngå skadedyr
Godt renhold er utgangspunktet for enhver effektiv bekjempelse av skadedyr. Sørg for å holde huset tørt, tett og rent.

-Skadedyr i huset er et økende problem, og ikke minst kan det være en svært kostbar affære, påpeker Annika Persson, direktør for skade i Codan forsikring. -Faren for å bli rammet av skadedyr er imidlertid størst i etterkant av reise, legger hun til. –Og heldigvis kan du gjøre noen tiltak for å redusere risikoen.

Codans råd for å unngå skadedyr

Slik reduserer du risikoen:
• Sørg for å oppbevare bagasjen mest mulig lukket, gjerne på en hylle bort fra hotellsenga. Sjekk også bager nøye hvis barna dine har vært på idrettsarrangement e.l.
• Sjekk pc- og mobilcover godt, særlig hvis du har for vane å lade disse opp på sengekanten. Veggedyr elsker nemlig varme, og kan søke tilflukt i deksel og tastatur.
• Sjekk også brukte møbler og klær før du tar med dette hjem.
• Er du på hotell, sjekk gjerne rundt sengen og madrassen etter mørke ekskrementflekker og gi beskjed til hotellet hvis du tror dette er veggedyr.

Mistenker du at veggedyr har blitt med deg hjem, gjør dette:
• Pakk ut av bagasjen ute og rist kraftig, men vær oppmerksom på at dette ikke er tilstrekkelig.
• Vask klærne på minst 60 grader i vaskemaskinen, eller legg dem i badstuen, tørkeskapet eller tørketrommelen på minst 50 grader i noen timer.
• Ting som ikke tåler vask eller varmebehandling, puttes i fryseren i minimum -18 grader i tre døgn. Pakk tingene i plastposer før du legger dem i fryseren. Er det vinter og lav nok temperatur kan du sette tingene utendørs.
Ikke vent med å ta kontakt med forsikringsselskapet hvis du mistenker at krypene har komme seg inn. Har du ikke forsikring som dekker utgifter til bekjempelse av skadedyr må du ta kontakt med et skadedyrfirma.

Link til skadeforbyggende råd og tips

Link til innboforsikring

Linda Trulsen, markeds- og kommunikasjonsdirektør