Amedia

Tar digital sats

Del
Rana Blad og Helgelendingen går fra seks til fire papirutgivelser i uka. Avisene satser samtidig med den nye digitalavisa «Nyhetsdøgnet» som skal hjelpe leserne til å få med seg de viktigste hendelsene gjennom siste døgn.
Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning.  Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad
Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning. Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad

De to Amedia-avisene på Helgeland fornyer seg. Fra 30. mai reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken, men allerede fra i dag lanserer Rana Blad og Helgelendingen sine nye, sjudagers digitale avis – Nyhetsdøgnet.

– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Det er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Helgelendingen, Geir Arne Glad.

‑ Ved å satse mer digitalt, svarer vi altså på leserne sine endra bruksvaner. Både nåværende og framtidige lesere ønsker å bruke innholdet vårt digitalt. Leserne vil ha nyhetene raskt og være oppdatert hele tida. Vi ønsker å satse mer digitalt for å kunne tilfredsstille det stadig økende antallet lesere på nett, og sørge for at avisa vil være en sentral del av lokalsamfunnet også i framtida. Jo mer digitale vi blir, jo viktigere blir vi for lokalsamfunnet,  Samfunnsdebatten og utviklinga av vårt lokalmiljø, sier Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad. 

Ny digitalavis – sju dager i uken

Det siste året har både Rana Blad og Helgelendingen hatt kraftig digital vekst, og har nå like mange digitale lesere som papirlesere.

– Vi ønsker å gi den voksende gruppen med digitale lesere et enda bedre tilbud. Fra og med i dag, 3. mai, lanseres Nyhetsdøgnet, en ny digital utgave som skal komme ut sju dager i uken, mandag til og med søndag, sier Glad.

De nye digitale avisene blir tilgjengelige for Rana Blad og Helgelendingens abonnenter hver kveld klokken 20 med det siste av døgnets nyheter og reportasjer.

– Gjennom det nye digitale produktet Nyhetsdøgnet, vil leserne våre lettere kunne orientere seg og få med seg de viktigste sakene våre, sier Ulriksen.


Fyldigere papirutgaver

Papiravisene på tirsdag og lørdag forsvinner, men både Rana Blad og Helgelendingen skal lage fyldigere papirutgaver de fire resterende dagene. Fredagsavisen blir den nye helgeavisen – en avis som skal leve gjennom hele helgen.

– Tirsdag og lørdag er ikke tilfeldig valgt. Da Posten sluttet med ombæring på lørdager var det mange av våre abonnenter som ikke fikk lørdagsutgaven før etter helgen. Tirsdagsavisen er den utgaven som færrest av våre lesere har et forhold til, viser undersøkelser, sier Glad.

Ved å redusere antallet papirutgivelser, frigjøres dessuten ressurser i redaksjonen.

– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk.  Leserne og kundene våre får mindre papir, men mer lokalavis, sier Ulriksen.

Kontakter

Sjefredaktør i Mediehuset Rana Blad Marit Ulriksen: 90 12 98 98


Sjefredaktør/adm. direktør i Mediehuset Helgelendingen Geir Arne Glad: 99 79 16 66


Styreleder i Rana Blad og Helgelendingen, regiondirektør i Amedia Bjarne Holgersen: 93 23 64 23

Bilder

Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning.  Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad
Sammen med de ansatte i Amedias aviser på Helgeland tar nå Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad, og Geir Arne Glad, sjefredaktør/adm.dir. i Helgelendingen, nye steg i digital retning. Foto: Øyvind Bratt, Rana Blad
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Akersgata 34
0107 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye