Tar digital sats
De to Amedia-avisene på Helgeland fornyer seg. Fra 30. mai reduseres antall papirutgivelser fra seks til fire i uken, men allerede fra i dag lanserer Rana Blad og Helgelendingen sine nye, sjudagers digitale avis – Nyhetsdøgnet.
– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Det er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Helgelendingen, Geir Arne Glad.
‑ Ved å satse mer digitalt, svarer vi altså på leserne sine endra bruksvaner. Både nåværende og framtidige lesere ønsker å bruke innholdet vårt digitalt. Leserne vil ha nyhetene raskt og være oppdatert hele tida. Vi ønsker å satse mer digitalt for å kunne tilfredsstille det stadig økende antallet lesere på nett, og sørge for at avisa vil være en sentral del av lokalsamfunnet også i framtida. Jo mer digitale vi blir, jo viktigere blir vi for lokalsamfunnet, Samfunnsdebatten og utviklinga av vårt lokalmiljø, sier Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad.
Ny digitalavis – sju dager i uken
Det siste året har både Rana Blad og Helgelendingen hatt kraftig digital vekst, og har nå like mange digitale lesere som papirlesere.
– Vi ønsker å gi den voksende gruppen med digitale lesere et enda bedre tilbud. Fra og med i dag, 3. mai, lanseres Nyhetsdøgnet, en ny digital utgave som skal komme ut sju dager i uken, mandag til og med søndag, sier Glad.
De nye digitale avisene blir tilgjengelige for Rana Blad og Helgelendingens abonnenter hver kveld klokken 20 med det siste av døgnets nyheter og reportasjer.
– Gjennom det nye digitale produktet Nyhetsdøgnet, vil leserne våre lettere kunne orientere seg og få med seg de viktigste sakene våre, sier Ulriksen.
Fyldigere papirutgaver
Papiravisene på tirsdag og lørdag forsvinner, men både Rana Blad og Helgelendingen skal lage fyldigere papirutgaver de fire resterende dagene. Fredagsavisen blir den nye helgeavisen – en avis som skal leve gjennom hele helgen.
– Tirsdag og lørdag er ikke tilfeldig valgt. Da Posten sluttet med ombæring på lørdager var det mange av våre abonnenter som ikke fikk lørdagsutgaven før etter helgen. Tirsdagsavisen er den utgaven som færrest av våre lesere har et forhold til, viser undersøkelser, sier Glad.
Ved å redusere antallet papirutgivelser, frigjøres dessuten ressurser i redaksjonen.
– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk. Leserne og kundene våre får mindre papir, men mer lokalavis, sier Ulriksen.
Kontakter
Sjefredaktør i Mediehuset Rana Blad Marit Ulriksen: 90 12 98 98
Sjefredaktør/adm. direktør i Mediehuset Helgelendingen Geir Arne Glad: 99 79 16 66
Styreleder i Rana Blad og Helgelendingen, regiondirektør i Amedia Bjarne Holgersen: 93 23 64 23
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
Anniken Renslo Sandvik blir ansvarlig redaktør i Budstikka8.2.2024 09:06:37 CET | Pressemelding
Anniken Renslo Sandvik (39) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Budstikka.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom