Tar avstand fra fengsling av hiv-positiv sykepleier

Ut fra de opplysningene Norsk sykepleierforbund (NSF) har fått, tar vi sterk avstand fra fengsling av en hiv-positiv sykepleier i Uganda. Fengslingen skjer som følge av en hendelse på arbeidsplassen, der en pasient ble stukket med en tilsølt sprøyte. Rettsforfølgelse av helsepersonell som kriminelle, kan lett føre til tildekking eller underrapportering av uhell og avvik.

Sykepleier Rosemary Namubiru oppga til sin arbeidsgiver at hun var hiv-positiv og under behandling. Mens hun var på vakt, kom hun i skade for å prikke seg selv med en sprøyte, som hun senere benyttet på en pasient. Hendelsen ble observert og rapportert. I etterkant ble hun anklaget og dømt i en kriminell rettssak til tre års fengsel.

NSF ser meget alvorlig på slike hendelser. Det som skjedde er uten tvil et alvorlig brudd på god sykepleiepraksis. Dette til tross tar NSF avstand fra at saken havnet i en kriminell rettssak og ikke hos et faglig- eller disiplinærråd, hos landets autorisasjonskontor eller som personalsak hos arbeidsgiver.

Rettsforfølgelse av helsepersonell som kriminelle kan lett føre til tildekking eller underrapportering av uhell og avvik. Siktemålet, spesielt i Uganda med store mangler og utfordringer i helsetjenesten, bør være å ha prosedyrer på plass som avdekker rutinesvikt og feilbehandling. Det er viktig at et slikt system også leder til forbedring av prosedyrer og pleie, uten at vedkommende som har gjort feil, blir rettslig straffeforfulgt og fengslet.

I rapporter mottatt fra vår søsterorganisasjon i Uganda, får NSF heldigvis vite at pasienten er blitt undersøkt flere ganger og viser ingen tegn til smitte.

Kontaktperson:
Kommunikasjonssjef i NSF, Arvid Libak.
Mobil: +47 908 80 518
E-post: arvid.libak@nsf.no