Tannhelsesekretærene takker stortingspolitikerne

1.6.2017 14:35 | Parat

Leder for Tannhelsesekretærenes Forbund (ThsF) i Parat, Gerd Bang-Johansen, sier hun er glad for helse og omsorgskomiteens beslutning om å beholde tannhelsetjenesten på regionalt nivå og at kampen de har kjempet om fornuften i denne saken har vunnet frem.

Bang-Johansen sier det ville vært utopi å tro at 354 kommuner ville være i stand til å opprettholde dagens tilbud til befolkningen.
– Dagens tannhelsetjeneste på fylkesnivå består av store enheter med høy kompetanse, noe som gir høy effektivitet og bedre samfunnsøkonomisk utnyttelse av ressursene. Tilsvarende tjenester i små kommuner med presset økonomi ville gitt innbyggerne dårligere tjenester, sier ThsF-lederen.

Bang-Johansen minner om at tannhelsetjenesten ble flyttet fra kommunene til fylkene i 1984. Bakgrunnen var ønske om enhetlig praksis, samt etablering og utvikling av tyngre faglige miljøer.
– Tannhelsetjenesten ble nedprioritert i kommunene, tilbudet varierte og forebyggende arbeid ble i stor grad forsømt. Overføring til fylkeskommunen var derfor et viktig grep for å sikre en bedre tannhelsetjeneste. Resultatet av denne positive utviklingen er vi overbevist blir oppretthold i de nye regionene etter torsdagens avgjørelse i helse og omsorgskomiteen på Stortinget, sier hun.