Tang & tare – et hav av mat

12.5.2016 13:38 | Cappelen Damm AS

Har du aldri smakt havets grønnsaker, er det på høy tid å prøve. Det er mange gode grunner til det.

Tang & tare - et hav av mat. Fv. Hanne Martinsen, Lisa Westgaard, Claudia Seifert og Zoe Christiansen. Foto: Lars Petter Pettersen.

Boka Tang og tare – et hav av mat tar deg med på en smakfull undersjøisk reise hvor du finner alt du trenger å vite for å kunne bruke den fremdeles ukjente ressursen i hverdagen.

Tang har med sine gode egenskaper og næringsstoffer vært en vesentlig del av asiatiske mattradisjoner siden 1600-tallet. Nå har også vi begynt å få øynene opp for det store potensialet en av jordas eldste levende organismer har. Langs hele vår landstrakte kyst finner vi mengder av tang og tare som bare venter på å bli brukt. Sjøgrønnsaker er ikke bare næringsrike, de er også en både bærekraftig og miljøvennlig ressurs. og brukt riktig kan tang løfte smaksopplevelsen på helt vanlige hverdagsretter.

Den tyske kokken Claudia Seifert har satt sammen et spennende utvalg med oppskrifter – fra spennende forretter, hovedretter og gatemat til velsmakende desserter, smoothies og energi boosters – og alle med tang som en naturlig ingrediens. Alle rettene er enkle å tilberede og tilpasse.

Boka er vakkert illustrert og full av informasjon om de ulike tang- og tareartene, høsting, konservering og et bredt spekter av enkle, smakfulle og spennende oppskrifter.

De tangartene som blir brukt i boka, finnes alle langs norskekysten og er også tilgjengelig som tørkede produkter.

Om forfatterne:
Zoe Christiansen har bakgrunn fra kunst og som teaterregissør, men har de siste fem årene arbeidet med bærekraft og innovasjon gjennom prosjektene Fremtidens Mat, Træna Food studio og firmaet The Northern Company, som produserer innovative og bærekraftige produkter med nordisk tang. For sitt arbeid med mat og bærekraft, mottok hun i 2014 Local EAT Award.

Claudia Seifert er tysk, bor i Hamburg og er en kjent matstylist og kokebokforfatter. Hun blir inspirert av de store smaksvariasjonene som finnes i tang og tare, og er også opptatt av sunnhetsakseptet og den rensende virkningen havets grønnsaker har. Se mer: http://www.claudiaseifert.de/

Lisa Westgaard regnes som en av Norges ledende matfotografer. Hun har utdanning fra New York og har etablert seg som mat- og stillebenfotograf i Oslo. Hun har vunnet en rekke priser for sitt arbeid. Se hennes portfolio på www.tinagent.no

Hanne Martinsen har jobbet ti år som Art Director i reklamebransjen, de siste syv hos kommunikasjonshuset Dinamo. Hanne har høstet flere utmerkelser for kreativitet og design, både nasjonalt og internasjonalt. Hanne har konseptualisert, illustrert og designet boka.

Tang og tare - et hav av mat.
F.v. Hanne Martinsen, Lisa Westgaard, Claudia Seifert og Zoe Christiansen.