Takboksen kan være trafikkfarlig

18.2.2016 11:14 | KLP

Mange pakker takboksen for full på ferietur. Dette kan skape livsfarlige situasjoner i trafikken. Sjekk disse bilrådene før du drar på langtur.

Store deler av landet er i vinterferiemodus om dagen, og mange har planer om langtur med bil. Da er det viktig å pakke både bil og skiboks riktig, mener seniorrådgiver Thomas Nilsen i KLP Skadeforsikring.

- Pakker du skiboksen din for tung, kan den skape farlige situasjoner fordi tyngden endrer bilens kjøreegenskaper, spesielt i svinger. En bråbrems eller unnamanøver kan bli svært alvorlig for deg og dine medtrafikanter, sier han.

Overvekt på taket

De fleste større familiebiler har mellom 70 og 100 kilo tillatt taklast, men det finnes også biler som ikke har lov til å ha mer enn 50 kilo – eller enda mindre - på taket. Hvis skiboksen din med takstativ veier 35 kilo, er det ikke så mye igjen til bagasje. Pakk derfor lange og lette gjenstander i takboksen. Hvis du ikke vet hvor mange kilo taket ditt tåler, finner du dette i vognkortet til bilen din.

Nilsen oppfordrer også til å sjekke hvor stor vekt selve takboksen er godkjent for, og å bruke stroppene inni boksen.

- Plasten i boksen tåler ikke all verden, et par ski går lett gjennom plastboksen ved bråbrems i 80 km/t dersom stroppene ikke brukes. Er takboksen gammel, bør du i tillegg kontrollere beslag og fester for å sjekke at de ikke har rustet i stykker, sånn at boksen kan løsne fra takstativet. Skal du ha med ski og kjelke rett på takstativet, må du huske å feste dem godt, slik at de ikke skaper farlige situasjoner for andre trafikanter, sier han.

Full bil

Når en familie skal på tur, blir bilen ofte fullpakket. Det kan være lurt å lage en pakkeliste slik at man unngår unødig overvekt. Tung bil betyr behov for lengre bremsestrekning.

- Når bilen er helt full, forandrer kjøretøyets egenskaper seg fra den daglige turen til og fra jobb. Det er viktig at tyngdepunktet på bilen blir så lavt som mulig. Pakk derfor de tyngste bagene innerst i bagasjerommet. Bruk også sikkerhetsnett eller grind mellom bagasjerommet og kupeen. Må du ha bagasje inne i kupeen, er det veldig viktig å sette den godt fast, slik at den ikke kommer flyvende hvis du må bråbremse. Selv en flaske brus, en mobiltelefon eller en iPad veier mye hvis de kommer farende i 80 km/t etter en bråbrems, sier Nilsen.

Sjekk bilen

Det er ikke noe som er så kjedelig som en bil som ikke fungerer når du endelig skal på en etterlengtet ferietur. Gå derfor over bilen før du drar, og sjekk at alt er som det skal. Vask dekkene og kontroller lufttrykket, fyll opp med olje og frostvæske, og se etter at alle lys virker som de skal.

Bruk hodet

Nilsen oppfordrer bilistene til å ta det med ro når de først er i gang med kjøringen.

- Husk at du har ferie! Hold plassen i køen, hold avstand til bilen foran og ikke minst hold fartsgrensen. Må du bråbremse, har det stor betydning for bremselengden hvor høy fart du har, avslutter han.

For mer informasjon, kontakt:
Seniorrådgiver Thomas Nilsen i KLP Skadeforsikring
E-post: thomas.nilsen@klp.no
Mobiltelefon: 908 67 121

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 527 milliarder kroner.