BankID BankAxept

Tæpping tar av på festivalene

Uansett om det er rockere i Trondheim, voksne på OverOslo eller hipstere på Idyllfestivalen. Festivaldeltakere i hele Norge tæpper kortet som aldri før.

- På festivaler må det gå kjapt og mange steder er det frivillige som jobber. For hver gang en kunde tæpper kortet sparer man ni sekunder, fremfor å bruke pinkode eller chip, sier markedsdirektør Vegar Heir i BankAxept.

Tall fra BankAxept viser at andelen som brukte kontaktløst på OverOslo var på 45%. På Trondheim Rocks var den på 38 % , mens på Idyllfestivalen i Fredrikstad valgte 41 % av festivaldeltakerne å tæppe kortet.

- Idyllfestivalen kjørte på sitt tredje år med byfestival, og hadde 11.000 gjester og to utsolgte dager. Vi oppfordret alle til å tæppe betalingskortet hos oss, og dette resulterte i rask betjening, mindre kø og mer omsetning, sier festivalansvarlig Terje Olsen i Idyllfestivalen.

Går raskere
BankAxept skal være tilstede på 24 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.

- Hele festivalopplevelsen blir bedre fordi folk får brukt mer tid på musikk og hygge fremfor å stå i kø. Folk synes det er enklere å tæppe kortet. De frivillige er også glade for den nye betalingsmetoden, fordi folk slipper å skjule pinkoden sin, og kjøpene gjøres fort unna, sier markedssjef Johannes Øvland i Espos som leverer betalingsløsninger til konserter og festivaler.

Vekst av kontaktløse kort
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og 8 av 10 kjøp gjøres i dag med BankAxept.I dag er 90 prosent av alle betalingsterminaler teknisk klargjort for å kunne håndtere kontaktløse betalinger. Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner.

- Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og at flere utsalgssteder vil aktivere sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling, sier Heir i BankAxept.

FAKTA: I de fleste butikker, utsalg og kafeer trenger du ikke lenger taste kode eller «dra kortet» når du skal betale småbeløp. Teknologien som ligger bak heter «near field communication». Og fra nå av kalles kontaktløs betaling å tæppe.

Vegar W. Heir i BankAxept mener at tæpping gjør festivalopplevelsen bedre for alle.

Om BankID BankAxept

BankID BankAxept
Dronning Eufemias gate 11

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.

BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept